Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie

Introduksjon og utvalg: Med utgangspunkt i observasjoner gjort i løpet av praksisperioder i løpet av logopedistudiet ved universitetet i Tromsø, undersøkte denne studien komorbiditet av stemmevansker og afasi mellom en mål- og en kontrollgruppe. Utvalget i målgruppen besto av 14 deltakere med ekspre...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jensen, Hogne Berg
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/6592
_version_ 1829300337850187776
author Jensen, Hogne Berg
author_facet Jensen, Hogne Berg
author_sort Jensen, Hogne Berg
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Introduksjon og utvalg: Med utgangspunkt i observasjoner gjort i løpet av praksisperioder i løpet av logopedistudiet ved universitetet i Tromsø, undersøkte denne studien komorbiditet av stemmevansker og afasi mellom en mål- og en kontrollgruppe. Utvalget i målgruppen besto av 14 deltakere med ekspressiv afasi i kronisk og sub-akutt fase mens utvalget i kontrollgruppen besto av sammenlignbare deltakere, men som ikke hadde noen form for språkforstyrrelse. Utvalgene ble målt på akustiske variabler (/a/) relatert til fonasjonstid og fonasjonsstyrke. Resultat: Resultatene ble deretter sammenlignet ved hjelp av en Mann-Whitney U-test. Studien fant signifikant forskjell (z-verdi på 4.503) på variabelen for fonasjonsstyrke, mens forskjellen på fonasjonstid var til tross for ulikheter mellom gruppene ikke signifikant (z-verdi på 1.562). Studien gjennomførte også en kasusstudie av en critical case (Yin, 2014) der komorbiditet mellom vanskene var tilstede, og undersøkte konsekvensene av komorbiditeten. Kasuspasienten og ektefellen rapporterte selv at stemmevanskene var til hindring og hadde påvirket kommunikativ aktivitet og kompetanse utover det språkvanskene hadde gjort og ga eksempler på dette i fra daglige situasjoner. Konklusjon: Til tross for at studien ikke kan gi et definitivt svar om komorbiditet mellom språk- og stemmevansker, gis det sterke indikasjoner på at dette er tilfellet. Dette vises særskilt godt i variabelen for fonasjonsstyrke der forskjellen på gjennomsnittet mellom kontroll- og målgruppen var nesten 32 dB.
format Master Thesis
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6592
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/6592
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2014
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6592 2025-04-13T14:27:38+00:00 Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie Jensen, Hogne Berg 2014-05-26 https://hdl.handle.net/10037/6592 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/6592 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 logopedi Speech language pathology Dysfoni Dysphonia Afasi Aphasia LOG-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Introduksjon og utvalg: Med utgangspunkt i observasjoner gjort i løpet av praksisperioder i løpet av logopedistudiet ved universitetet i Tromsø, undersøkte denne studien komorbiditet av stemmevansker og afasi mellom en mål- og en kontrollgruppe. Utvalget i målgruppen besto av 14 deltakere med ekspressiv afasi i kronisk og sub-akutt fase mens utvalget i kontrollgruppen besto av sammenlignbare deltakere, men som ikke hadde noen form for språkforstyrrelse. Utvalgene ble målt på akustiske variabler (/a/) relatert til fonasjonstid og fonasjonsstyrke. Resultat: Resultatene ble deretter sammenlignet ved hjelp av en Mann-Whitney U-test. Studien fant signifikant forskjell (z-verdi på 4.503) på variabelen for fonasjonsstyrke, mens forskjellen på fonasjonstid var til tross for ulikheter mellom gruppene ikke signifikant (z-verdi på 1.562). Studien gjennomførte også en kasusstudie av en critical case (Yin, 2014) der komorbiditet mellom vanskene var tilstede, og undersøkte konsekvensene av komorbiditeten. Kasuspasienten og ektefellen rapporterte selv at stemmevanskene var til hindring og hadde påvirket kommunikativ aktivitet og kompetanse utover det språkvanskene hadde gjort og ga eksempler på dette i fra daglige situasjoner. Konklusjon: Til tross for at studien ikke kan gi et definitivt svar om komorbiditet mellom språk- og stemmevansker, gis det sterke indikasjoner på at dette er tilfellet. Dette vises særskilt godt i variabelen for fonasjonsstyrke der forskjellen på gjennomsnittet mellom kontroll- og målgruppen var nesten 32 dB. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
logopedi
Speech language pathology
Dysfoni
Dysphonia
Afasi
Aphasia
LOG-3900
Jensen, Hogne Berg
Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie
title Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie
title_full Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie
title_fullStr Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie
title_full_unstemmed Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie
title_short Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie
title_sort funksjonell dysfoni hos personer med afasi - en kompatativ studie
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
logopedi
Speech language pathology
Dysfoni
Dysphonia
Afasi
Aphasia
LOG-3900
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
logopedi
Speech language pathology
Dysfoni
Dysphonia
Afasi
Aphasia
LOG-3900
url https://hdl.handle.net/10037/6592