Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen

Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vassbotn, Christoffer
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/6411
_version_ 1829300339738673152
author Vassbotn, Christoffer
author_facet Vassbotn, Christoffer
author_sort Vassbotn, Christoffer
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med seks historielærere i Tromsø-området. Oppgaven avdekker at målene til lærerne er tett knyttet til mål som vi finner i målbeskrivelsene, men det er en større prioritering av den substansielle historien i faget. Tiden jobber, ironisk nok, mot historiefaget. Lærerne skulle gjerne ha hatt mer tid til å lære bort mer om alle emnene. I dette presset blir dybden i kildebruk og kildekritikk nedprioritert. Nøkkelbegrepenes som vi kjenner fra historieforskningen har ikke stor plass i undervisningen. Lærerne er innom det funksjonelle kildebegrepet, men det blir med skraping i overflaten. Kildekritikken har mer plass, men heller ikke her er det korrelasjon med historieforskningens bredde av begreper. Mine funn tyder på at kildebegrepet befinner seg selv i en knipetang mellom historieforskningens betegnelse og elevenes betegnelse. Historisk materiale og kilder er ikke det samme. Kilder blir ensbetydende med kilder til kunnskap. Internettet er den viktigste faktoren som drar kildebegrepet i denne retningen. Lærerne mener at historieforskningens anvendelse av kilder ikke nødvendigvis trenger så stor plass i klasserommet. I alle fall ikke mer enn det har i dag. Målet om utviklingen av kritiske elever er viktigere enn at elevene skal arbeide som historikere.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Faget
Tromsø
geographic_facet Faget
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6411
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/6411
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2014
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6411 2025-04-13T14:27:38+00:00 Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen Vassbotn, Christoffer 2014-05-15 https://hdl.handle.net/10037/6411 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/6411 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 historie historiedidaktikk VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089 VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089 kilder kildebruk kildekritikk intervju HIS-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med seks historielærere i Tromsø-området. Oppgaven avdekker at målene til lærerne er tett knyttet til mål som vi finner i målbeskrivelsene, men det er en større prioritering av den substansielle historien i faget. Tiden jobber, ironisk nok, mot historiefaget. Lærerne skulle gjerne ha hatt mer tid til å lære bort mer om alle emnene. I dette presset blir dybden i kildebruk og kildekritikk nedprioritert. Nøkkelbegrepenes som vi kjenner fra historieforskningen har ikke stor plass i undervisningen. Lærerne er innom det funksjonelle kildebegrepet, men det blir med skraping i overflaten. Kildekritikken har mer plass, men heller ikke her er det korrelasjon med historieforskningens bredde av begreper. Mine funn tyder på at kildebegrepet befinner seg selv i en knipetang mellom historieforskningens betegnelse og elevenes betegnelse. Historisk materiale og kilder er ikke det samme. Kilder blir ensbetydende med kilder til kunnskap. Internettet er den viktigste faktoren som drar kildebegrepet i denne retningen. Lærerne mener at historieforskningens anvendelse av kilder ikke nødvendigvis trenger så stor plass i klasserommet. I alle fall ikke mer enn det har i dag. Målet om utviklingen av kritiske elever er viktigere enn at elevene skal arbeide som historikere. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Tromsø
spellingShingle historie
historiedidaktikk
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089
VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089
kilder
kildebruk
kildekritikk
intervju
HIS-3905
Vassbotn, Christoffer
Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title_full Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title_fullStr Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title_full_unstemmed Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title_short Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title_sort historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. en undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
topic historie
historiedidaktikk
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089
VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089
kilder
kildebruk
kildekritikk
intervju
HIS-3905
topic_facet historie
historiedidaktikk
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089
VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089
kilder
kildebruk
kildekritikk
intervju
HIS-3905
url https://hdl.handle.net/10037/6411