Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med se...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/6411 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6411 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6411 2023-05-15T18:34:46+02:00 Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen Vassbotn, Christoffer 2014-05-15 https://hdl.handle.net/10037/6411 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/6411 URN:NBN:no-uit_munin_6022 openAccess Copyright 2014 The Author(s) historie historiedidaktikk VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089 VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089 kilder kildebruk kildekritikk intervju HIS-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:56Z Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med seks historielærere i Tromsø-området. Oppgaven avdekker at målene til lærerne er tett knyttet til mål som vi finner i målbeskrivelsene, men det er en større prioritering av den substansielle historien i faget. Tiden jobber, ironisk nok, mot historiefaget. Lærerne skulle gjerne ha hatt mer tid til å lære bort mer om alle emnene. I dette presset blir dybden i kildebruk og kildekritikk nedprioritert. Nøkkelbegrepenes som vi kjenner fra historieforskningen har ikke stor plass i undervisningen. Lærerne er innom det funksjonelle kildebegrepet, men det blir med skraping i overflaten. Kildekritikken har mer plass, men heller ikke her er det korrelasjon med historieforskningens bredde av begreper. Mine funn tyder på at kildebegrepet befinner seg selv i en knipetang mellom historieforskningens betegnelse og elevenes betegnelse. Historisk materiale og kilder er ikke det samme. Kilder blir ensbetydende med kilder til kunnskap. Internettet er den viktigste faktoren som drar kildebegrepet i denne retningen. Lærerne mener at historieforskningens anvendelse av kilder ikke nødvendigvis trenger så stor plass i klasserommet. I alle fall ikke mer enn det har i dag. Målet om utviklingen av kritiske elever er viktigere enn at elevene skal arbeide som historikere. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
historie historiedidaktikk VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089 VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089 kilder kildebruk kildekritikk intervju HIS-3905 |
spellingShingle |
historie historiedidaktikk VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089 VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089 kilder kildebruk kildekritikk intervju HIS-3905 Vassbotn, Christoffer Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen |
topic_facet |
historie historiedidaktikk VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089 VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089 kilder kildebruk kildekritikk intervju HIS-3905 |
description |
Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med seks historielærere i Tromsø-området. Oppgaven avdekker at målene til lærerne er tett knyttet til mål som vi finner i målbeskrivelsene, men det er en større prioritering av den substansielle historien i faget. Tiden jobber, ironisk nok, mot historiefaget. Lærerne skulle gjerne ha hatt mer tid til å lære bort mer om alle emnene. I dette presset blir dybden i kildebruk og kildekritikk nedprioritert. Nøkkelbegrepenes som vi kjenner fra historieforskningen har ikke stor plass i undervisningen. Lærerne er innom det funksjonelle kildebegrepet, men det blir med skraping i overflaten. Kildekritikken har mer plass, men heller ikke her er det korrelasjon med historieforskningens bredde av begreper. Mine funn tyder på at kildebegrepet befinner seg selv i en knipetang mellom historieforskningens betegnelse og elevenes betegnelse. Historisk materiale og kilder er ikke det samme. Kilder blir ensbetydende med kilder til kunnskap. Internettet er den viktigste faktoren som drar kildebegrepet i denne retningen. Lærerne mener at historieforskningens anvendelse av kilder ikke nødvendigvis trenger så stor plass i klasserommet. I alle fall ikke mer enn det har i dag. Målet om utviklingen av kritiske elever er viktigere enn at elevene skal arbeide som historikere. |
format |
Master Thesis |
author |
Vassbotn, Christoffer |
author_facet |
Vassbotn, Christoffer |
author_sort |
Vassbotn, Christoffer |
title |
Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen |
title_short |
Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen |
title_full |
Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen |
title_fullStr |
Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen |
title_full_unstemmed |
Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen |
title_sort |
historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. en undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2014 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/6411 |
long_lat |
ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
geographic |
Faget Tromsø |
geographic_facet |
Faget Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/6411 URN:NBN:no-uit_munin_6022 |
op_rights |
openAccess Copyright 2014 The Author(s) |
_version_ |
1766219681421590528 |