Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen

Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vassbotn, Christoffer
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/6411
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6411
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6411 2023-05-15T18:34:46+02:00 Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen Vassbotn, Christoffer 2014-05-15 https://hdl.handle.net/10037/6411 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/6411 URN:NBN:no-uit_munin_6022 openAccess Copyright 2014 The Author(s) historie historiedidaktikk VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089 VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089 kilder kildebruk kildekritikk intervju HIS-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:56Z Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med seks historielærere i Tromsø-området. Oppgaven avdekker at målene til lærerne er tett knyttet til mål som vi finner i målbeskrivelsene, men det er en større prioritering av den substansielle historien i faget. Tiden jobber, ironisk nok, mot historiefaget. Lærerne skulle gjerne ha hatt mer tid til å lære bort mer om alle emnene. I dette presset blir dybden i kildebruk og kildekritikk nedprioritert. Nøkkelbegrepenes som vi kjenner fra historieforskningen har ikke stor plass i undervisningen. Lærerne er innom det funksjonelle kildebegrepet, men det blir med skraping i overflaten. Kildekritikken har mer plass, men heller ikke her er det korrelasjon med historieforskningens bredde av begreper. Mine funn tyder på at kildebegrepet befinner seg selv i en knipetang mellom historieforskningens betegnelse og elevenes betegnelse. Historisk materiale og kilder er ikke det samme. Kilder blir ensbetydende med kilder til kunnskap. Internettet er den viktigste faktoren som drar kildebegrepet i denne retningen. Lærerne mener at historieforskningens anvendelse av kilder ikke nødvendigvis trenger så stor plass i klasserommet. I alle fall ikke mer enn det har i dag. Målet om utviklingen av kritiske elever er viktigere enn at elevene skal arbeide som historikere. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic historie
historiedidaktikk
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089
VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089
kilder
kildebruk
kildekritikk
intervju
HIS-3905
spellingShingle historie
historiedidaktikk
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089
VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089
kilder
kildebruk
kildekritikk
intervju
HIS-3905
Vassbotn, Christoffer
Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
topic_facet historie
historiedidaktikk
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089
VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089
kilder
kildebruk
kildekritikk
intervju
HIS-3905
description Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med seks historielærere i Tromsø-området. Oppgaven avdekker at målene til lærerne er tett knyttet til mål som vi finner i målbeskrivelsene, men det er en større prioritering av den substansielle historien i faget. Tiden jobber, ironisk nok, mot historiefaget. Lærerne skulle gjerne ha hatt mer tid til å lære bort mer om alle emnene. I dette presset blir dybden i kildebruk og kildekritikk nedprioritert. Nøkkelbegrepenes som vi kjenner fra historieforskningen har ikke stor plass i undervisningen. Lærerne er innom det funksjonelle kildebegrepet, men det blir med skraping i overflaten. Kildekritikken har mer plass, men heller ikke her er det korrelasjon med historieforskningens bredde av begreper. Mine funn tyder på at kildebegrepet befinner seg selv i en knipetang mellom historieforskningens betegnelse og elevenes betegnelse. Historisk materiale og kilder er ikke det samme. Kilder blir ensbetydende med kilder til kunnskap. Internettet er den viktigste faktoren som drar kildebegrepet i denne retningen. Lærerne mener at historieforskningens anvendelse av kilder ikke nødvendigvis trenger så stor plass i klasserommet. I alle fall ikke mer enn det har i dag. Målet om utviklingen av kritiske elever er viktigere enn at elevene skal arbeide som historikere.
format Master Thesis
author Vassbotn, Christoffer
author_facet Vassbotn, Christoffer
author_sort Vassbotn, Christoffer
title Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title_short Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title_full Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title_fullStr Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title_full_unstemmed Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
title_sort historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. en undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2014
url https://hdl.handle.net/10037/6411
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
geographic Faget
Tromsø
geographic_facet Faget
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/6411
URN:NBN:no-uit_munin_6022
op_rights openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
_version_ 1766219681421590528