Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?
Source at https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka . Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slå...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Book Part |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetsforlaget
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/36689 |
_version_ | 1829298017365131264 |
---|---|
author | Fyhn, Anne Birgitte Partapuoli, Anna Kaisa Steinfjell, Ann Synnøve Labba, Pia-Maria |
author_facet | Fyhn, Anne Birgitte Partapuoli, Anna Kaisa Steinfjell, Ann Synnøve Labba, Pia-Maria |
author_sort | Fyhn, Anne Birgitte |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Source at https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka . Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slår fast at opplæringa skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets og mindretallets rettigheter. Samer har status som urfolk i Norge (Justis- og beredskapsdepartementet, 2023) og gjennom Grunnloven (Hoelseth, 2023) har norske myndigheter forpliktet seg til å legge forholdene til rette for at samer skal kunne utvikle sitt språk, kultur og samfunnsliv. Sannhets- og forsoningskommisjonen (Høybråten et al., 2023) foreslår en bred satsning på formidling av kunnskap om samer, kvener/norskfinner og skogfinner. En slik satsning innebærer et kunnskapsløft både innenfor offentlig sektor og sivilsamfunnet. Et mål med dette kapitlet er å gi innspill til et slikt kunnskapsløft innenfor matematikkfaget. Kommisjonen påpeker følgende: “De kvenske, skogfinske og samiske samfunnene må få bedre mulighet til å ta del i kunnskapsutviklingen og formidlingen av egen historie og kultur” (Høybråten et al, 2023, s. 652-653). Vi har valgt å fokusere på samisk i dette kapitlet. |
format | Book Part |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/36689 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | Norges forskningsråd: 270764 https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka FRIDAID 2279360 9788215070223 https://hdl.handle.net/10037/36689 |
op_rights | openAccess Copyright 2024 The Author(s) |
publishDate | 2024 |
publisher | Universitetsforlaget |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/36689 2025-04-13T14:26:34+00:00 Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? Sámi etnomatematihkka Fyhn, Anne Birgitte Partapuoli, Anna Kaisa Steinfjell, Ann Synnøve Labba, Pia-Maria 2024 https://hdl.handle.net/10037/36689 nob nob Universitetsforlaget Norges forskningsråd: 270764 https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka FRIDAID 2279360 9788215070223 https://hdl.handle.net/10037/36689 openAccess Copyright 2024 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Etnomatematikk / Ethnomathematics Chapter Bokkapittel acceptedVersion 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Source at https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka . Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slår fast at opplæringa skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets og mindretallets rettigheter. Samer har status som urfolk i Norge (Justis- og beredskapsdepartementet, 2023) og gjennom Grunnloven (Hoelseth, 2023) har norske myndigheter forpliktet seg til å legge forholdene til rette for at samer skal kunne utvikle sitt språk, kultur og samfunnsliv. Sannhets- og forsoningskommisjonen (Høybråten et al., 2023) foreslår en bred satsning på formidling av kunnskap om samer, kvener/norskfinner og skogfinner. En slik satsning innebærer et kunnskapsløft både innenfor offentlig sektor og sivilsamfunnet. Et mål med dette kapitlet er å gi innspill til et slikt kunnskapsløft innenfor matematikkfaget. Kommisjonen påpeker følgende: “De kvenske, skogfinske og samiske samfunnene må få bedre mulighet til å ta del i kunnskapsutviklingen og formidlingen av egen historie og kultur” (Høybråten et al, 2023, s. 652-653). Vi har valgt å fokusere på samisk i dette kapitlet. Book Part samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Etnomatematikk / Ethnomathematics Fyhn, Anne Birgitte Partapuoli, Anna Kaisa Steinfjell, Ann Synnøve Labba, Pia-Maria Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? |
title | Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? |
title_full | Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? |
title_fullStr | Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? |
title_full_unstemmed | Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? |
title_short | Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? |
title_sort | samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Etnomatematikk / Ethnomathematics |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Etnomatematikk / Ethnomathematics |
url | https://hdl.handle.net/10037/36689 |