Summary: | Source at https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka . Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slår fast at opplæringa skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets og mindretallets rettigheter. Samer har status som urfolk i Norge (Justis- og beredskapsdepartementet, 2023) og gjennom Grunnloven (Hoelseth, 2023) har norske myndigheter forpliktet seg til å legge forholdene til rette for at samer skal kunne utvikle sitt språk, kultur og samfunnsliv. Sannhets- og forsoningskommisjonen (Høybråten et al., 2023) foreslår en bred satsning på formidling av kunnskap om samer, kvener/norskfinner og skogfinner. En slik satsning innebærer et kunnskapsløft både innenfor offentlig sektor og sivilsamfunnet. Et mål med dette kapitlet er å gi innspill til et slikt kunnskapsløft innenfor matematikkfaget. Kommisjonen påpeker følgende: “De kvenske, skogfinske og samiske samfunnene må få bedre mulighet til å ta del i kunnskapsutviklingen og formidlingen av egen historie og kultur” (Høybråten et al, 2023, s. 652-653). Vi har valgt å fokusere på samisk i dette kapitlet.
|