Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?

Source at https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka . Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slå...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fyhn, Anne Birgitte, Partapuoli, Anna Kaisa, Steinfjell, Ann Synnøve, Labba, Pia-Maria
Format: Book Part
Language:Bokmål
Published: Universitetsforlaget 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/36689
_version_ 1829298017365131264
author Fyhn, Anne Birgitte
Partapuoli, Anna Kaisa
Steinfjell, Ann Synnøve
Labba, Pia-Maria
author_facet Fyhn, Anne Birgitte
Partapuoli, Anna Kaisa
Steinfjell, Ann Synnøve
Labba, Pia-Maria
author_sort Fyhn, Anne Birgitte
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Source at https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka . Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slår fast at opplæringa skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets og mindretallets rettigheter. Samer har status som urfolk i Norge (Justis- og beredskapsdepartementet, 2023) og gjennom Grunnloven (Hoelseth, 2023) har norske myndigheter forpliktet seg til å legge forholdene til rette for at samer skal kunne utvikle sitt språk, kultur og samfunnsliv. Sannhets- og forsoningskommisjonen (Høybråten et al., 2023) foreslår en bred satsning på formidling av kunnskap om samer, kvener/norskfinner og skogfinner. En slik satsning innebærer et kunnskapsløft både innenfor offentlig sektor og sivilsamfunnet. Et mål med dette kapitlet er å gi innspill til et slikt kunnskapsløft innenfor matematikkfaget. Kommisjonen påpeker følgende: “De kvenske, skogfinske og samiske samfunnene må få bedre mulighet til å ta del i kunnskapsutviklingen og formidlingen av egen historie og kultur” (Høybråten et al, 2023, s. 652-653). Vi har valgt å fokusere på samisk i dette kapitlet.
format Book Part
genre samisk
genre_facet samisk
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/36689
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation Norges forskningsråd: 270764
https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka
FRIDAID 2279360
9788215070223
https://hdl.handle.net/10037/36689
op_rights openAccess
Copyright 2024 The Author(s)
publishDate 2024
publisher Universitetsforlaget
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/36689 2025-04-13T14:26:34+00:00 Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? Sámi etnomatematihkka Fyhn, Anne Birgitte Partapuoli, Anna Kaisa Steinfjell, Ann Synnøve Labba, Pia-Maria 2024 https://hdl.handle.net/10037/36689 nob nob Universitetsforlaget Norges forskningsråd: 270764 https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka FRIDAID 2279360 9788215070223 https://hdl.handle.net/10037/36689 openAccess Copyright 2024 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Etnomatematikk / Ethnomathematics Chapter Bokkapittel acceptedVersion 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Source at https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka . Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slår fast at opplæringa skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets og mindretallets rettigheter. Samer har status som urfolk i Norge (Justis- og beredskapsdepartementet, 2023) og gjennom Grunnloven (Hoelseth, 2023) har norske myndigheter forpliktet seg til å legge forholdene til rette for at samer skal kunne utvikle sitt språk, kultur og samfunnsliv. Sannhets- og forsoningskommisjonen (Høybråten et al., 2023) foreslår en bred satsning på formidling av kunnskap om samer, kvener/norskfinner og skogfinner. En slik satsning innebærer et kunnskapsløft både innenfor offentlig sektor og sivilsamfunnet. Et mål med dette kapitlet er å gi innspill til et slikt kunnskapsløft innenfor matematikkfaget. Kommisjonen påpeker følgende: “De kvenske, skogfinske og samiske samfunnene må få bedre mulighet til å ta del i kunnskapsutviklingen og formidlingen av egen historie og kultur” (Høybråten et al, 2023, s. 652-653). Vi har valgt å fokusere på samisk i dette kapitlet. Book Part samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Etnomatematikk / Ethnomathematics
Fyhn, Anne Birgitte
Partapuoli, Anna Kaisa
Steinfjell, Ann Synnøve
Labba, Pia-Maria
Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?
title Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?
title_full Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?
title_fullStr Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?
title_full_unstemmed Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?
title_short Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?
title_sort samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Etnomatematikk / Ethnomathematics
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Etnomatematikk / Ethnomathematics
url https://hdl.handle.net/10037/36689