Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen
I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/34572 |
_version_ | 1829298017073627136 |
---|---|
author | Lyngstad, John |
author_facet | Lyngstad, John |
author_sort | Lyngstad, John |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises for at historiebevissthet om samisk historiske tema i samfunnsfag kan aktualiseres på ungdomstrinnet. Jeg har undersøkt hvilke temaer og metoder informantene anvender i undervisningen for å ta rede på hvordan dette gjøres. Følgende ser oppgaven på hvilke didaktiske grep informantene anvender i egen undervisning knyttet opp mot historiebevissthet som fagdidaktisk begrep og i lys av læreplanen. Mine funn indikerer at informantene har ulik forståelse for begrepet historiebevissthet. Forståelsen for begrepet viser seg å ikke ha betydning for majoriteten av informantene når det kommer til hvilke didaktiske grep som kan være historiebevissthets utviklende for elevene. Et annet funn er at informantene uttrykker elevene er i stand til å innta perspektiver som er historiebevissthets utviklende i henhold til målene for opplæringen som finnes i kjerneelementene i samfunnsfag og til historiedidaktisk teori. |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | Finnes |
geographic_facet | Finnes |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34572 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/34572 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2023 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34572 2025-04-13T14:26:34+00:00 Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen Lyngstad, John 2023-10-31 https://hdl.handle.net/10037/34572 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/34572 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 kvalitativ studie ungdomstrinnet historiebevissthet samisk historiske tema samfunnsfag læreplanen målene opplæringen kjerneelementene historiedidaktisk teori LRU-3905 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises for at historiebevissthet om samisk historiske tema i samfunnsfag kan aktualiseres på ungdomstrinnet. Jeg har undersøkt hvilke temaer og metoder informantene anvender i undervisningen for å ta rede på hvordan dette gjøres. Følgende ser oppgaven på hvilke didaktiske grep informantene anvender i egen undervisning knyttet opp mot historiebevissthet som fagdidaktisk begrep og i lys av læreplanen. Mine funn indikerer at informantene har ulik forståelse for begrepet historiebevissthet. Forståelsen for begrepet viser seg å ikke ha betydning for majoriteten av informantene når det kommer til hvilke didaktiske grep som kan være historiebevissthets utviklende for elevene. Et annet funn er at informantene uttrykker elevene er i stand til å innta perspektiver som er historiebevissthets utviklende i henhold til målene for opplæringen som finnes i kjerneelementene i samfunnsfag og til historiedidaktisk teori. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
spellingShingle | kvalitativ studie ungdomstrinnet historiebevissthet samisk historiske tema samfunnsfag læreplanen målene opplæringen kjerneelementene historiedidaktisk teori LRU-3905 Lyngstad, John Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title | Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title_full | Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title_fullStr | Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title_full_unstemmed | Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title_short | Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title_sort | historiebevissthet om samisk historiske tema en kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
topic | kvalitativ studie ungdomstrinnet historiebevissthet samisk historiske tema samfunnsfag læreplanen målene opplæringen kjerneelementene historiedidaktisk teori LRU-3905 |
topic_facet | kvalitativ studie ungdomstrinnet historiebevissthet samisk historiske tema samfunnsfag læreplanen målene opplæringen kjerneelementene historiedidaktisk teori LRU-3905 |
url | https://hdl.handle.net/10037/34572 |