Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen
I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/34572 |
Summary: | I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises for at historiebevissthet om samisk historiske tema i samfunnsfag kan aktualiseres på ungdomstrinnet. Jeg har undersøkt hvilke temaer og metoder informantene anvender i undervisningen for å ta rede på hvordan dette gjøres. Følgende ser oppgaven på hvilke didaktiske grep informantene anvender i egen undervisning knyttet opp mot historiebevissthet som fagdidaktisk begrep og i lys av læreplanen. Mine funn indikerer at informantene har ulik forståelse for begrepet historiebevissthet. Forståelsen for begrepet viser seg å ikke ha betydning for majoriteten av informantene når det kommer til hvilke didaktiske grep som kan være historiebevissthets utviklende for elevene. Et annet funn er at informantene uttrykker elevene er i stand til å innta perspektiver som er historiebevissthets utviklende i henhold til målene for opplæringen som finnes i kjerneelementene i samfunnsfag og til historiedidaktisk teori. |
---|