Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen
I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/34572 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34572 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34572 2024-09-30T14:42:44+00:00 Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen Lyngstad, John 2023-10-31 https://hdl.handle.net/10037/34572 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/34572 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 kvalitativ studie ungdomstrinnet historiebevissthet samisk historiske tema samfunnsfag læreplanen målene opplæringen kjerneelementene historiedidaktisk teori LRU-3905 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2024-09-11T00:09:06Z I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises for at historiebevissthet om samisk historiske tema i samfunnsfag kan aktualiseres på ungdomstrinnet. Jeg har undersøkt hvilke temaer og metoder informantene anvender i undervisningen for å ta rede på hvordan dette gjøres. Følgende ser oppgaven på hvilke didaktiske grep informantene anvender i egen undervisning knyttet opp mot historiebevissthet som fagdidaktisk begrep og i lys av læreplanen. Mine funn indikerer at informantene har ulik forståelse for begrepet historiebevissthet. Forståelsen for begrepet viser seg å ikke ha betydning for majoriteten av informantene når det kommer til hvilke didaktiske grep som kan være historiebevissthets utviklende for elevene. Et annet funn er at informantene uttrykker elevene er i stand til å innta perspektiver som er historiebevissthets utviklende i henhold til målene for opplæringen som finnes i kjerneelementene i samfunnsfag og til historiedidaktisk teori. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
kvalitativ studie ungdomstrinnet historiebevissthet samisk historiske tema samfunnsfag læreplanen målene opplæringen kjerneelementene historiedidaktisk teori LRU-3905 |
spellingShingle |
kvalitativ studie ungdomstrinnet historiebevissthet samisk historiske tema samfunnsfag læreplanen målene opplæringen kjerneelementene historiedidaktisk teori LRU-3905 Lyngstad, John Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
topic_facet |
kvalitativ studie ungdomstrinnet historiebevissthet samisk historiske tema samfunnsfag læreplanen målene opplæringen kjerneelementene historiedidaktisk teori LRU-3905 |
description |
I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises for at historiebevissthet om samisk historiske tema i samfunnsfag kan aktualiseres på ungdomstrinnet. Jeg har undersøkt hvilke temaer og metoder informantene anvender i undervisningen for å ta rede på hvordan dette gjøres. Følgende ser oppgaven på hvilke didaktiske grep informantene anvender i egen undervisning knyttet opp mot historiebevissthet som fagdidaktisk begrep og i lys av læreplanen. Mine funn indikerer at informantene har ulik forståelse for begrepet historiebevissthet. Forståelsen for begrepet viser seg å ikke ha betydning for majoriteten av informantene når det kommer til hvilke didaktiske grep som kan være historiebevissthets utviklende for elevene. Et annet funn er at informantene uttrykker elevene er i stand til å innta perspektiver som er historiebevissthets utviklende i henhold til målene for opplæringen som finnes i kjerneelementene i samfunnsfag og til historiedidaktisk teori. |
format |
Master Thesis |
author |
Lyngstad, John |
author_facet |
Lyngstad, John |
author_sort |
Lyngstad, John |
title |
Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title_short |
Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title_full |
Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title_fullStr |
Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title_full_unstemmed |
Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
title_sort |
historiebevissthet om samisk historiske tema en kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2023 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/34572 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
geographic |
Finnes |
geographic_facet |
Finnes |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/34572 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
_version_ |
1811644606536744960 |