På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet?

Sammendrag Bakgrunn/tema: Studien fokuserer på hvordan ansatte i barnevernet bruker kulturell kompetanse i møtet med samiske barn. Samene er anerkjent som urfolk i Norge av både lovgivende og utøvende myndigheter, samt av domstolene og internasjonale organer. Derfor har norske myndigheter tydelige n...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Utsi, Svanhild Camilla
Format: Master Thesis
Language:unknown
Published: UiT The Arctic University of Norway 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34191
_version_ 1829308203344592896
author Utsi, Svanhild Camilla
author_facet Utsi, Svanhild Camilla
author_sort Utsi, Svanhild Camilla
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Sammendrag Bakgrunn/tema: Studien fokuserer på hvordan ansatte i barnevernet bruker kulturell kompetanse i møtet med samiske barn. Samene er anerkjent som urfolk i Norge av både lovgivende og utøvende myndigheter, samt av domstolene og internasjonale organer. Derfor har norske myndigheter tydelige nasjonale og internasjonale forpliktelser overfor samene. Problemstilling: På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? Metode: Denne kvalitative studien er inspirert av fenomenologisk tilnærming og omfatter intervjuer med fem ansatte i barneverntjenester, både innenfor og utenfor samiske språkforvaltningsområder i Finnmark. Alle informantene hadde erfaring med å arbeide med samiske barn. Intervjuene ble analysert ved hjelp av Brinkmann og Kvale sin metode for systematisk tekstkondensering. Resultatene fra studien er deretter diskutert i lys av det teoretiske perspektivet som studien bygger på. Teori: Det teoretiske grunnlaget i studien baserer seg på Skau´s kompetansetrekant, som består av tre komponenter: teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse. I tillegg integreres kultursensitivitet. Studien redegjør for de de spesifikke behovene samiske barn har i møtet med barnevernet. Resultatet: Studiens hovedfunn indikerer at ansatte i barneverntjenesten besitter omfattende kunnskap om samiske forhold, både gjennom formell utdanning og personlig erfaringer. Informantene er også bevisste på sitt ansvar for å sikre at samiske barn og deres familier får ivaretatt sine rettigheter, som inkluderer å bevare og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Dette innebærer at barneverntjenesten skal tilby tiltak som er språklig og kulturelt tilpasset, både i og utenfor hjemmet. Selv om Norge iverksatte en ny barnevernlov i 2023, gjenstår det fortsatt utfordringer. Det er ikke uvanlig at samiske barn blir plassert i fosterhjem der norsk er hovedspråket som snakkes. Dette kan skape en utfordrende situasjon for barna, da de mister muligheten ...
format Master Thesis
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34191
institution Open Polar
language unknown
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/34191
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2024
publisher UiT The Arctic University of Norway
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34191 2025-04-13T14:18:42+00:00 På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? Utsi, Svanhild Camilla 2024-05-14 https://hdl.handle.net/10037/34191 N/A unknown UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/34191 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Samiske barneverns barn SSO-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Sammendrag Bakgrunn/tema: Studien fokuserer på hvordan ansatte i barnevernet bruker kulturell kompetanse i møtet med samiske barn. Samene er anerkjent som urfolk i Norge av både lovgivende og utøvende myndigheter, samt av domstolene og internasjonale organer. Derfor har norske myndigheter tydelige nasjonale og internasjonale forpliktelser overfor samene. Problemstilling: På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? Metode: Denne kvalitative studien er inspirert av fenomenologisk tilnærming og omfatter intervjuer med fem ansatte i barneverntjenester, både innenfor og utenfor samiske språkforvaltningsområder i Finnmark. Alle informantene hadde erfaring med å arbeide med samiske barn. Intervjuene ble analysert ved hjelp av Brinkmann og Kvale sin metode for systematisk tekstkondensering. Resultatene fra studien er deretter diskutert i lys av det teoretiske perspektivet som studien bygger på. Teori: Det teoretiske grunnlaget i studien baserer seg på Skau´s kompetansetrekant, som består av tre komponenter: teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse. I tillegg integreres kultursensitivitet. Studien redegjør for de de spesifikke behovene samiske barn har i møtet med barnevernet. Resultatet: Studiens hovedfunn indikerer at ansatte i barneverntjenesten besitter omfattende kunnskap om samiske forhold, både gjennom formell utdanning og personlig erfaringer. Informantene er også bevisste på sitt ansvar for å sikre at samiske barn og deres familier får ivaretatt sine rettigheter, som inkluderer å bevare og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Dette innebærer at barneverntjenesten skal tilby tiltak som er språklig og kulturelt tilpasset, både i og utenfor hjemmet. Selv om Norge iverksatte en ny barnevernlov i 2023, gjenstår det fortsatt utfordringer. Det er ikke uvanlig at samiske barn blir plassert i fosterhjem der norsk er hovedspråket som snakkes. Dette kan skape en utfordrende situasjon for barna, da de mister muligheten ... Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle Samiske barneverns barn
SSO-3900
Utsi, Svanhild Camilla
På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet?
title På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet?
title_full På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet?
title_fullStr På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet?
title_full_unstemmed På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet?
title_short På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet?
title_sort på hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet?
topic Samiske barneverns barn
SSO-3900
topic_facet Samiske barneverns barn
SSO-3900
url https://hdl.handle.net/10037/34191