På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet?

Sammendrag Bakgrunn/tema: Studien fokuserer på hvordan ansatte i barnevernet bruker kulturell kompetanse i møtet med samiske barn. Samene er anerkjent som urfolk i Norge av både lovgivende og utøvende myndigheter, samt av domstolene og internasjonale organer. Derfor har norske myndigheter tydelige n...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Utsi, Svanhild Camilla
Format: Master Thesis
Language:unknown
Published: UiT The Arctic University of Norway 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34191
Description
Summary:Sammendrag Bakgrunn/tema: Studien fokuserer på hvordan ansatte i barnevernet bruker kulturell kompetanse i møtet med samiske barn. Samene er anerkjent som urfolk i Norge av både lovgivende og utøvende myndigheter, samt av domstolene og internasjonale organer. Derfor har norske myndigheter tydelige nasjonale og internasjonale forpliktelser overfor samene. Problemstilling: På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? Metode: Denne kvalitative studien er inspirert av fenomenologisk tilnærming og omfatter intervjuer med fem ansatte i barneverntjenester, både innenfor og utenfor samiske språkforvaltningsområder i Finnmark. Alle informantene hadde erfaring med å arbeide med samiske barn. Intervjuene ble analysert ved hjelp av Brinkmann og Kvale sin metode for systematisk tekstkondensering. Resultatene fra studien er deretter diskutert i lys av det teoretiske perspektivet som studien bygger på. Teori: Det teoretiske grunnlaget i studien baserer seg på Skau´s kompetansetrekant, som består av tre komponenter: teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse. I tillegg integreres kultursensitivitet. Studien redegjør for de de spesifikke behovene samiske barn har i møtet med barnevernet. Resultatet: Studiens hovedfunn indikerer at ansatte i barneverntjenesten besitter omfattende kunnskap om samiske forhold, både gjennom formell utdanning og personlig erfaringer. Informantene er også bevisste på sitt ansvar for å sikre at samiske barn og deres familier får ivaretatt sine rettigheter, som inkluderer å bevare og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Dette innebærer at barneverntjenesten skal tilby tiltak som er språklig og kulturelt tilpasset, både i og utenfor hjemmet. Selv om Norge iverksatte en ny barnevernlov i 2023, gjenstår det fortsatt utfordringer. Det er ikke uvanlig at samiske barn blir plassert i fosterhjem der norsk er hovedspråket som snakkes. Dette kan skape en utfordrende situasjon for barna, da de mister muligheten ...