På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet?
Sammendrag Bakgrunn/tema: Studien fokuserer på hvordan ansatte i barnevernet bruker kulturell kompetanse i møtet med samiske barn. Samene er anerkjent som urfolk i Norge av både lovgivende og utøvende myndigheter, samt av domstolene og internasjonale organer. Derfor har norske myndigheter tydelige n...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | unknown |
Published: |
UiT The Arctic University of Norway
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/34191 |
_version_ | 1829308203344592896 |
---|---|
author | Utsi, Svanhild Camilla |
author_facet | Utsi, Svanhild Camilla |
author_sort | Utsi, Svanhild Camilla |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Sammendrag Bakgrunn/tema: Studien fokuserer på hvordan ansatte i barnevernet bruker kulturell kompetanse i møtet med samiske barn. Samene er anerkjent som urfolk i Norge av både lovgivende og utøvende myndigheter, samt av domstolene og internasjonale organer. Derfor har norske myndigheter tydelige nasjonale og internasjonale forpliktelser overfor samene. Problemstilling: På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? Metode: Denne kvalitative studien er inspirert av fenomenologisk tilnærming og omfatter intervjuer med fem ansatte i barneverntjenester, både innenfor og utenfor samiske språkforvaltningsområder i Finnmark. Alle informantene hadde erfaring med å arbeide med samiske barn. Intervjuene ble analysert ved hjelp av Brinkmann og Kvale sin metode for systematisk tekstkondensering. Resultatene fra studien er deretter diskutert i lys av det teoretiske perspektivet som studien bygger på. Teori: Det teoretiske grunnlaget i studien baserer seg på Skau´s kompetansetrekant, som består av tre komponenter: teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse. I tillegg integreres kultursensitivitet. Studien redegjør for de de spesifikke behovene samiske barn har i møtet med barnevernet. Resultatet: Studiens hovedfunn indikerer at ansatte i barneverntjenesten besitter omfattende kunnskap om samiske forhold, både gjennom formell utdanning og personlig erfaringer. Informantene er også bevisste på sitt ansvar for å sikre at samiske barn og deres familier får ivaretatt sine rettigheter, som inkluderer å bevare og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Dette innebærer at barneverntjenesten skal tilby tiltak som er språklig og kulturelt tilpasset, både i og utenfor hjemmet. Selv om Norge iverksatte en ny barnevernlov i 2023, gjenstår det fortsatt utfordringer. Det er ikke uvanlig at samiske barn blir plassert i fosterhjem der norsk er hovedspråket som snakkes. Dette kan skape en utfordrende situasjon for barna, da de mister muligheten ... |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark Finnmark |
genre_facet | Finnmark Finnmark |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34191 |
institution | Open Polar |
language | unknown |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/34191 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2024 |
publisher | UiT The Arctic University of Norway |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34191 2025-04-13T14:18:42+00:00 På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? Utsi, Svanhild Camilla 2024-05-14 https://hdl.handle.net/10037/34191 N/A unknown UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/34191 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Samiske barneverns barn SSO-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Sammendrag Bakgrunn/tema: Studien fokuserer på hvordan ansatte i barnevernet bruker kulturell kompetanse i møtet med samiske barn. Samene er anerkjent som urfolk i Norge av både lovgivende og utøvende myndigheter, samt av domstolene og internasjonale organer. Derfor har norske myndigheter tydelige nasjonale og internasjonale forpliktelser overfor samene. Problemstilling: På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? Metode: Denne kvalitative studien er inspirert av fenomenologisk tilnærming og omfatter intervjuer med fem ansatte i barneverntjenester, både innenfor og utenfor samiske språkforvaltningsområder i Finnmark. Alle informantene hadde erfaring med å arbeide med samiske barn. Intervjuene ble analysert ved hjelp av Brinkmann og Kvale sin metode for systematisk tekstkondensering. Resultatene fra studien er deretter diskutert i lys av det teoretiske perspektivet som studien bygger på. Teori: Det teoretiske grunnlaget i studien baserer seg på Skau´s kompetansetrekant, som består av tre komponenter: teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse. I tillegg integreres kultursensitivitet. Studien redegjør for de de spesifikke behovene samiske barn har i møtet med barnevernet. Resultatet: Studiens hovedfunn indikerer at ansatte i barneverntjenesten besitter omfattende kunnskap om samiske forhold, både gjennom formell utdanning og personlig erfaringer. Informantene er også bevisste på sitt ansvar for å sikre at samiske barn og deres familier får ivaretatt sine rettigheter, som inkluderer å bevare og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Dette innebærer at barneverntjenesten skal tilby tiltak som er språklig og kulturelt tilpasset, både i og utenfor hjemmet. Selv om Norge iverksatte en ny barnevernlov i 2023, gjenstår det fortsatt utfordringer. Det er ikke uvanlig at samiske barn blir plassert i fosterhjem der norsk er hovedspråket som snakkes. Dette kan skape en utfordrende situasjon for barna, da de mister muligheten ... Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | Samiske barneverns barn SSO-3900 Utsi, Svanhild Camilla På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? |
title | På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? |
title_full | På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? |
title_fullStr | På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? |
title_full_unstemmed | På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? |
title_short | På hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? |
title_sort | på hvilken måte anvendes kulturkompetanse ved ivaretakelse av samiske barns rettigheter i barnevernet? |
topic | Samiske barneverns barn SSO-3900 |
topic_facet | Samiske barneverns barn SSO-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/34191 |