Næringsklynger i nord - hvilke barn leker best, og hvem vinner mest?

I senere år har dannelsen av formaliserte næringsklynger økt i omfang, blant annet for å fremme innovasjon og bidra til en bærekraftig økonomi for Norge etter oljen. Denne mastergradsavhandlingen har som formål å undersøke hvordan strukturelle forhold i næringsklynger påvirker samarbeidet mellom med...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Buarø, Niklas, Josefsen, Sindre
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30971
_version_ 1829305412244996096
author Buarø, Niklas
Josefsen, Sindre
author_facet Buarø, Niklas
Josefsen, Sindre
author_sort Buarø, Niklas
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I senere år har dannelsen av formaliserte næringsklynger økt i omfang, blant annet for å fremme innovasjon og bidra til en bærekraftig økonomi for Norge etter oljen. Denne mastergradsavhandlingen har som formål å undersøke hvordan strukturelle forhold i næringsklynger påvirker samarbeidet mellom medlemsbedriftene, samt hvilke effekter medlemmene opplever som følge av klyngemedlemskapet. Oppgaven studerer næringsklyngen Arctic-365, som er en næringsklynge i Nord-Norge som har medlemmer innenfor reiselivsnæringen. Oppgavens funn viser at geografisk nærhet har forklaringskraft på direkte samarbeid, men at indirekte samarbeid ikke kan forklares ved hjelp av geografisk nærhet. Samarbeidet påvirkes i ulik grad avhengig av bransjen til medlemmene. Opplevelsesbedrifter samarbeider i større grad med bedrifter som er horisontale verdikjeden sammenlignet med overnattingsbedrifter, som samarbeider i stor grad med bedrifter som er vertikale i verdikjeden. Medlemmene opplever at de i stor grad har fått økt innovasjon av klyngemedlemskapet, de opplever også økt lønnsomhet og produktivitet. For å triangulere resultatene har oppgaven gjennomført en lønnsomhetsanalyse, denne indikerer ingen økt lønnsomhet som følge av klyngemedlemskapet, eller høyere lønnsomhet for klyngemedlemmer sammenlignet med bransjen for øvrig. Funnene samsvarer dermed ikke med opplevd økt lønnsomhet. Det er bemerkelsesverdig at analysen indikerer at bedrifter med høyere grad av horisontalt samarbeid, opplever en betydelig økning i både innovasjon og produktivitet som et resultat av klyngemedlemskapet, i motsetning til bedrifter som har mer vertikalt samarbeid.
format Master Thesis
genre Arctic
Nord-Norge
genre_facet Arctic
Nord-Norge
geographic Arctic
geographic_facet Arctic
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30971
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/30971
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30971 2025-04-13T14:14:48+00:00 Næringsklynger i nord - hvilke barn leker best, og hvem vinner mest? Buarø, Niklas Josefsen, Sindre 2023-05-31 https://hdl.handle.net/10037/30971 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30971 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z I senere år har dannelsen av formaliserte næringsklynger økt i omfang, blant annet for å fremme innovasjon og bidra til en bærekraftig økonomi for Norge etter oljen. Denne mastergradsavhandlingen har som formål å undersøke hvordan strukturelle forhold i næringsklynger påvirker samarbeidet mellom medlemsbedriftene, samt hvilke effekter medlemmene opplever som følge av klyngemedlemskapet. Oppgaven studerer næringsklyngen Arctic-365, som er en næringsklynge i Nord-Norge som har medlemmer innenfor reiselivsnæringen. Oppgavens funn viser at geografisk nærhet har forklaringskraft på direkte samarbeid, men at indirekte samarbeid ikke kan forklares ved hjelp av geografisk nærhet. Samarbeidet påvirkes i ulik grad avhengig av bransjen til medlemmene. Opplevelsesbedrifter samarbeider i større grad med bedrifter som er horisontale verdikjeden sammenlignet med overnattingsbedrifter, som samarbeider i stor grad med bedrifter som er vertikale i verdikjeden. Medlemmene opplever at de i stor grad har fått økt innovasjon av klyngemedlemskapet, de opplever også økt lønnsomhet og produktivitet. For å triangulere resultatene har oppgaven gjennomført en lønnsomhetsanalyse, denne indikerer ingen økt lønnsomhet som følge av klyngemedlemskapet, eller høyere lønnsomhet for klyngemedlemmer sammenlignet med bransjen for øvrig. Funnene samsvarer dermed ikke med opplevd økt lønnsomhet. Det er bemerkelsesverdig at analysen indikerer at bedrifter med høyere grad av horisontalt samarbeid, opplever en betydelig økning i både innovasjon og produktivitet som et resultat av klyngemedlemskapet, i motsetning til bedrifter som har mer vertikalt samarbeid. Master Thesis Arctic Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Arctic
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
Buarø, Niklas
Josefsen, Sindre
Næringsklynger i nord - hvilke barn leker best, og hvem vinner mest?
title Næringsklynger i nord - hvilke barn leker best, og hvem vinner mest?
title_full Næringsklynger i nord - hvilke barn leker best, og hvem vinner mest?
title_fullStr Næringsklynger i nord - hvilke barn leker best, og hvem vinner mest?
title_full_unstemmed Næringsklynger i nord - hvilke barn leker best, og hvem vinner mest?
title_short Næringsklynger i nord - hvilke barn leker best, og hvem vinner mest?
title_sort næringsklynger i nord - hvilke barn leker best, og hvem vinner mest?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/30971