Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark

Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Larsen, Johanne, Bremnes, Henrik
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30453
_version_ 1829308208867442688
author Larsen, Johanne
Bremnes, Henrik
author_facet Larsen, Johanne
Bremnes, Henrik
author_sort Larsen, Johanne
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre å anvende faget. I matematikkfaget innebærer disse kjerneelementene utforsking og problemløsning, modellering og anvendelser, resonnering og argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og generalisering og matematiske kunnskapsområder. Gjennom vårt studieløp har vi fått mye kunnskap om utforsking i matematikk, samtidig som det har virket relativt fraværende under tidligere praksisperioder. Dette vekket vår interesse; hva har nyutdannede og erfarne lærere lært om undersøkende tilnærming til matematikk undervisning, bruker de det i sin egen undervisning, og hva er deres tanker om tilnærmingen? Vi har dermed valgt å ta utgangspunkt i en kvalitativ forskning i form av intervju med seks lærere på ungdomstrinnet, hvor tre av lærerne er erfarne og tre av lærerne er nyutdannet, i et forsøk på å svare: Hvilke faglige og pedagogiske perspektiver har nyutdannede og erfarne lærere når det gjelder utforskende arbeid i matematikkundervisning på ungdomstrinnet? Det vi undersøker gjennom denne studien er til hvilken grad lærere ble eksponert til undersøkende tilnærming til undervisning gjennom utdanning, til hvilken grad de bruker det selv i dag, og generelt deres tanker omkring bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Vi har valgt å ta utgangspunkt i en fenomenologisk studie – hvor målet er å se læreres perspektiver som vi videre har analysert og tolket, og diskutert opp mot relevant teori. Gjennom funn fra denne studien, viser alle deltakere en positiv holdning til undersøkende undervisning. Videre viser studiet at blant de nyutdannede, hvor fagfornyelse ble innført mot slutten av deres studieløp, ble de i liten grad eksponert til undersøkende undervisning. Blant de erfarne lærerne, ...
format Master Thesis
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
geographic Faget
geographic_facet Faget
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30453
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/30453
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30453 2025-04-13T14:18:43+00:00 Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark Larsen, Johanne Bremnes, Henrik 2023-05-11 https://hdl.handle.net/10037/30453 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30453 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Undersøkende undervisning Tradisjonell undervisning Erfarne lærere Nyutdannede lærere Relasjonell forståelse Instrumentell forståelse Dybdelæring Overflatelæring Kunnskapskvartetten Profesjonell utvikling LER-3913 Master thesis Mastergradsoppgave 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre å anvende faget. I matematikkfaget innebærer disse kjerneelementene utforsking og problemløsning, modellering og anvendelser, resonnering og argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og generalisering og matematiske kunnskapsområder. Gjennom vårt studieløp har vi fått mye kunnskap om utforsking i matematikk, samtidig som det har virket relativt fraværende under tidligere praksisperioder. Dette vekket vår interesse; hva har nyutdannede og erfarne lærere lært om undersøkende tilnærming til matematikk undervisning, bruker de det i sin egen undervisning, og hva er deres tanker om tilnærmingen? Vi har dermed valgt å ta utgangspunkt i en kvalitativ forskning i form av intervju med seks lærere på ungdomstrinnet, hvor tre av lærerne er erfarne og tre av lærerne er nyutdannet, i et forsøk på å svare: Hvilke faglige og pedagogiske perspektiver har nyutdannede og erfarne lærere når det gjelder utforskende arbeid i matematikkundervisning på ungdomstrinnet? Det vi undersøker gjennom denne studien er til hvilken grad lærere ble eksponert til undersøkende tilnærming til undervisning gjennom utdanning, til hvilken grad de bruker det selv i dag, og generelt deres tanker omkring bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Vi har valgt å ta utgangspunkt i en fenomenologisk studie – hvor målet er å se læreres perspektiver som vi videre har analysert og tolket, og diskutert opp mot relevant teori. Gjennom funn fra denne studien, viser alle deltakere en positiv holdning til undersøkende undervisning. Videre viser studiet at blant de nyutdannede, hvor fagfornyelse ble innført mot slutten av deres studieløp, ble de i liten grad eksponert til undersøkende undervisning. Blant de erfarne lærerne, ... Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
Undersøkende undervisning
Tradisjonell undervisning
Erfarne lærere
Nyutdannede lærere
Relasjonell forståelse
Instrumentell forståelse
Dybdelæring
Overflatelæring
Kunnskapskvartetten
Profesjonell utvikling
LER-3913
Larsen, Johanne
Bremnes, Henrik
Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark
title Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark
title_full Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark
title_fullStr Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark
title_full_unstemmed Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark
title_short Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark
title_sort utforskende undervisning i matematikk. en kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i finnmark
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
Undersøkende undervisning
Tradisjonell undervisning
Erfarne lærere
Nyutdannede lærere
Relasjonell forståelse
Instrumentell forståelse
Dybdelæring
Overflatelæring
Kunnskapskvartetten
Profesjonell utvikling
LER-3913
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
Undersøkende undervisning
Tradisjonell undervisning
Erfarne lærere
Nyutdannede lærere
Relasjonell forståelse
Instrumentell forståelse
Dybdelæring
Overflatelæring
Kunnskapskvartetten
Profesjonell utvikling
LER-3913
url https://hdl.handle.net/10037/30453