Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark

Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Larsen, Johanne, Bremnes, Henrik
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30453
Description
Summary:Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre å anvende faget. I matematikkfaget innebærer disse kjerneelementene utforsking og problemløsning, modellering og anvendelser, resonnering og argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og generalisering og matematiske kunnskapsområder. Gjennom vårt studieløp har vi fått mye kunnskap om utforsking i matematikk, samtidig som det har virket relativt fraværende under tidligere praksisperioder. Dette vekket vår interesse; hva har nyutdannede og erfarne lærere lært om undersøkende tilnærming til matematikk undervisning, bruker de det i sin egen undervisning, og hva er deres tanker om tilnærmingen? Vi har dermed valgt å ta utgangspunkt i en kvalitativ forskning i form av intervju med seks lærere på ungdomstrinnet, hvor tre av lærerne er erfarne og tre av lærerne er nyutdannet, i et forsøk på å svare: Hvilke faglige og pedagogiske perspektiver har nyutdannede og erfarne lærere når det gjelder utforskende arbeid i matematikkundervisning på ungdomstrinnet? Det vi undersøker gjennom denne studien er til hvilken grad lærere ble eksponert til undersøkende tilnærming til undervisning gjennom utdanning, til hvilken grad de bruker det selv i dag, og generelt deres tanker omkring bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Vi har valgt å ta utgangspunkt i en fenomenologisk studie – hvor målet er å se læreres perspektiver som vi videre har analysert og tolket, og diskutert opp mot relevant teori. Gjennom funn fra denne studien, viser alle deltakere en positiv holdning til undersøkende undervisning. Videre viser studiet at blant de nyutdannede, hvor fagfornyelse ble innført mot slutten av deres studieløp, ble de i liten grad eksponert til undersøkende undervisning. Blant de erfarne lærerne, ...