Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag

Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut på hvilken måte alternative læringsarenaer i naturfag kan bidra til kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene. Underveis i utdanningen har jeg fått erfare at varierte undervisningsmetoder og undervisning utenfor klasseromme...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bjørkmann, Hege Christin
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30337
_version_ 1829302903867703296
author Bjørkmann, Hege Christin
author_facet Bjørkmann, Hege Christin
author_sort Bjørkmann, Hege Christin
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut på hvilken måte alternative læringsarenaer i naturfag kan bidra til kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene. Underveis i utdanningen har jeg fått erfare at varierte undervisningsmetoder og undervisning utenfor klasserommet, gir elevene virkelighetsnære erfaringer og forståelse for samfunnsaktuelle problemstillinger. Etter innføringen av det nye læreplanverket (LK20), har bruken av alternative læringsarenaer, kritisk tenking og bærekraftig utvikling blitt svært sentralt og relevant. Jeg har derfor valgt å la elevene besøke to aktører ulike alternative læringsarenaer, Norwegian Royal Salmon som er lakseoppdretter og Alta Laksefiskeri interessentskap som er forvalter av villaksen i Altaelva. Gjennom bruken av kvalitativ tilnærming til oppgaven har jeg samlet inn data i form av elevtekster. Undervisningen er gjennomført med en klasse på 9. trinn. For å kunne vurdere og tolke elevenes arbeid har jeg delt analysen inn i tre deler: Elevenes opplevelser på alternative læringsarenaer, bærekraftig utvikling og kritisk tenking. Til å analysere elevens evne til kritisk tenking benyttet meg av rammeverket til Sadler et al. (2007). Hovedfunnene fra oppgaven viser at alternative læringsarenaer er et godt utgangspunkt for undervisning i kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling. Elevene får med seg mange perspektiver og informasjon fra aktørene på de alternative læringsarenaene. Å benytte seg av for- og etterarbeid til besøkene er en avgjørende faktor for undervisning på alternative læringsarenaer. Studien viser også at ferdigheter som undring, stille spørsmål og vurderingsevne er noe elevene utvikler over tid. Nøkkelord: Alternative læringsarenaer, kritisk tenking, bærekraftig utvikling, sosiovitenskapelige problemstillinger, oppdrettsnæringen og villaks The purpose of this master's thesis has been to figure out how outdoor science activities can contribute to critical thinking and pupils’ knowledge about sustainable development. During ...
format Master Thesis
genre Altaelva
genre_facet Altaelva
geographic Alta
Altaelva
Sadler
geographic_facet Alta
Altaelva
Sadler
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30337
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(23.383,23.383,69.967,69.967)
ENVELOPE(-62.044,-62.044,-64.691,-64.691)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/30337
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/30337 2025-04-13T14:06:37+00:00 Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag Bjørkmann, Hege Christin 2023-05-11 https://hdl.handle.net/10037/30337 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/30337 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LER-3905 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut på hvilken måte alternative læringsarenaer i naturfag kan bidra til kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene. Underveis i utdanningen har jeg fått erfare at varierte undervisningsmetoder og undervisning utenfor klasserommet, gir elevene virkelighetsnære erfaringer og forståelse for samfunnsaktuelle problemstillinger. Etter innføringen av det nye læreplanverket (LK20), har bruken av alternative læringsarenaer, kritisk tenking og bærekraftig utvikling blitt svært sentralt og relevant. Jeg har derfor valgt å la elevene besøke to aktører ulike alternative læringsarenaer, Norwegian Royal Salmon som er lakseoppdretter og Alta Laksefiskeri interessentskap som er forvalter av villaksen i Altaelva. Gjennom bruken av kvalitativ tilnærming til oppgaven har jeg samlet inn data i form av elevtekster. Undervisningen er gjennomført med en klasse på 9. trinn. For å kunne vurdere og tolke elevenes arbeid har jeg delt analysen inn i tre deler: Elevenes opplevelser på alternative læringsarenaer, bærekraftig utvikling og kritisk tenking. Til å analysere elevens evne til kritisk tenking benyttet meg av rammeverket til Sadler et al. (2007). Hovedfunnene fra oppgaven viser at alternative læringsarenaer er et godt utgangspunkt for undervisning i kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling. Elevene får med seg mange perspektiver og informasjon fra aktørene på de alternative læringsarenaene. Å benytte seg av for- og etterarbeid til besøkene er en avgjørende faktor for undervisning på alternative læringsarenaer. Studien viser også at ferdigheter som undring, stille spørsmål og vurderingsevne er noe elevene utvikler over tid. Nøkkelord: Alternative læringsarenaer, kritisk tenking, bærekraftig utvikling, sosiovitenskapelige problemstillinger, oppdrettsnæringen og villaks The purpose of this master's thesis has been to figure out how outdoor science activities can contribute to critical thinking and pupils’ knowledge about sustainable development. During ... Master Thesis Altaelva University of Tromsø: Munin Open Research Archive Alta Altaelva ENVELOPE(23.383,23.383,69.967,69.967) Sadler ENVELOPE(-62.044,-62.044,-64.691,-64.691)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LER-3905
Bjørkmann, Hege Christin
Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag
title Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag
title_full Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag
title_fullStr Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag
title_full_unstemmed Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag
title_short Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag
title_sort alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LER-3905
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LER-3905
url https://hdl.handle.net/10037/30337