Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag

Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut på hvilken måte alternative læringsarenaer i naturfag kan bidra til kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene. Underveis i utdanningen har jeg fått erfare at varierte undervisningsmetoder og undervisning utenfor klasseromme...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bjørkmann, Hege Christin
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/30337
Description
Summary:Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut på hvilken måte alternative læringsarenaer i naturfag kan bidra til kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene. Underveis i utdanningen har jeg fått erfare at varierte undervisningsmetoder og undervisning utenfor klasserommet, gir elevene virkelighetsnære erfaringer og forståelse for samfunnsaktuelle problemstillinger. Etter innføringen av det nye læreplanverket (LK20), har bruken av alternative læringsarenaer, kritisk tenking og bærekraftig utvikling blitt svært sentralt og relevant. Jeg har derfor valgt å la elevene besøke to aktører ulike alternative læringsarenaer, Norwegian Royal Salmon som er lakseoppdretter og Alta Laksefiskeri interessentskap som er forvalter av villaksen i Altaelva. Gjennom bruken av kvalitativ tilnærming til oppgaven har jeg samlet inn data i form av elevtekster. Undervisningen er gjennomført med en klasse på 9. trinn. For å kunne vurdere og tolke elevenes arbeid har jeg delt analysen inn i tre deler: Elevenes opplevelser på alternative læringsarenaer, bærekraftig utvikling og kritisk tenking. Til å analysere elevens evne til kritisk tenking benyttet meg av rammeverket til Sadler et al. (2007). Hovedfunnene fra oppgaven viser at alternative læringsarenaer er et godt utgangspunkt for undervisning i kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling. Elevene får med seg mange perspektiver og informasjon fra aktørene på de alternative læringsarenaene. Å benytte seg av for- og etterarbeid til besøkene er en avgjørende faktor for undervisning på alternative læringsarenaer. Studien viser også at ferdigheter som undring, stille spørsmål og vurderingsevne er noe elevene utvikler over tid. Nøkkelord: Alternative læringsarenaer, kritisk tenking, bærekraftig utvikling, sosiovitenskapelige problemstillinger, oppdrettsnæringen og villaks The purpose of this master's thesis has been to figure out how outdoor science activities can contribute to critical thinking and pupils’ knowledge about sustainable development. During ...