Hva er omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet? : oppfattes instituttet som synlig, distinkt, ekte, gjennomsiktig og konsekvent?

Denne studien handler om omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet (IIS) ved Universitetet i Tromsø (UiT). Bakgrunnen for valg av tema er økt konkurranse om studenter, varierende søkertall samt tilbakemeldinger om lite synlighet i omgivelsene. Det er ikke lenger bare private bedrifte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turi, Gunn-Helene
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2010
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2989
_version_ 1829300354818244608
author Turi, Gunn-Helene
author_facet Turi, Gunn-Helene
author_sort Turi, Gunn-Helene
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne studien handler om omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet (IIS) ved Universitetet i Tromsø (UiT). Bakgrunnen for valg av tema er økt konkurranse om studenter, varierende søkertall samt tilbakemeldinger om lite synlighet i omgivelsene. Det er ikke lenger bare private bedrifter som har fokus på omdømme, men også offentlige organisasjoner, så som universiteter, er opptatt av omdømme fordi de opplever konkurranse om kompetent arbeidskraft, kunder i form av studenter, oppmerksomhet m.m. Min studie tar utgangspunkt i Fombrun og van Riel’s (2004) teori ”The Roots of Fame”. Den går ut på at organisasjoner som har godt omdømme skiller seg fra de med dårlig omdømme ved at de scorer høyt på dimensjonene synlighet, distinkthet, ekthet, gjennomsiktighet og konsekventhet. Jeg har med utgangspunkt i disse dimensjonene gjennomført en undersøkelse blant studentene på IIS for å måle omdømmet til instituttet. Tanken er at de funn jeg gjør kan brukes videre for å utvikle institusjonen vår. Funn fra undersøkelsen viser at instituttet scorer bra på dimensjonene distinkthet og gjennomsiktighet. Det betyr at instituttet fremstår som unikt ved at det tilbyr studier med nordområdefokus samt at utdanningene som tilbys har relevans for næringslivet. Videre er det enighet om at studentene har tilgang til all relevant informasjon som er nødvendig for å utføre eget studiearbeid, og ansatte oppleves som imøtekommende og positive når studentene tar kontakt. På den annen side scorer instituttet svakt på dimensjonene synlighet og ekthet. Det betyr at instituttet må sette i verk tiltak for å forbedre kjennskapen til instituttet og fremstå som ekte og troverdig ved at kommunikasjon og handling samsvarer med organisasjonens løfter.
format Master Thesis
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Enighet
Tromsø
geographic_facet Enighet
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2989
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/2989
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2010 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2010
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2989 2025-04-13T14:27:38+00:00 Hva er omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet? : oppfattes instituttet som synlig, distinkt, ekte, gjennomsiktig og konsekvent? Turi, Gunn-Helene 2010-11-15 https://hdl.handle.net/10037/2989 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2989 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 VDP::Social science: 200::Economics: 210 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2010 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne studien handler om omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet (IIS) ved Universitetet i Tromsø (UiT). Bakgrunnen for valg av tema er økt konkurranse om studenter, varierende søkertall samt tilbakemeldinger om lite synlighet i omgivelsene. Det er ikke lenger bare private bedrifter som har fokus på omdømme, men også offentlige organisasjoner, så som universiteter, er opptatt av omdømme fordi de opplever konkurranse om kompetent arbeidskraft, kunder i form av studenter, oppmerksomhet m.m. Min studie tar utgangspunkt i Fombrun og van Riel’s (2004) teori ”The Roots of Fame”. Den går ut på at organisasjoner som har godt omdømme skiller seg fra de med dårlig omdømme ved at de scorer høyt på dimensjonene synlighet, distinkthet, ekthet, gjennomsiktighet og konsekventhet. Jeg har med utgangspunkt i disse dimensjonene gjennomført en undersøkelse blant studentene på IIS for å måle omdømmet til instituttet. Tanken er at de funn jeg gjør kan brukes videre for å utvikle institusjonen vår. Funn fra undersøkelsen viser at instituttet scorer bra på dimensjonene distinkthet og gjennomsiktighet. Det betyr at instituttet fremstår som unikt ved at det tilbyr studier med nordområdefokus samt at utdanningene som tilbys har relevans for næringslivet. Videre er det enighet om at studentene har tilgang til all relevant informasjon som er nødvendig for å utføre eget studiearbeid, og ansatte oppleves som imøtekommende og positive når studentene tar kontakt. På den annen side scorer instituttet svakt på dimensjonene synlighet og ekthet. Det betyr at instituttet må sette i verk tiltak for å forbedre kjennskapen til instituttet og fremstå som ekte og troverdig ved at kommunikasjon og handling samsvarer med organisasjonens løfter. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Enighet ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
STV-3906
Turi, Gunn-Helene
Hva er omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet? : oppfattes instituttet som synlig, distinkt, ekte, gjennomsiktig og konsekvent?
title Hva er omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet? : oppfattes instituttet som synlig, distinkt, ekte, gjennomsiktig og konsekvent?
title_full Hva er omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet? : oppfattes instituttet som synlig, distinkt, ekte, gjennomsiktig og konsekvent?
title_fullStr Hva er omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet? : oppfattes instituttet som synlig, distinkt, ekte, gjennomsiktig og konsekvent?
title_full_unstemmed Hva er omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet? : oppfattes instituttet som synlig, distinkt, ekte, gjennomsiktig og konsekvent?
title_short Hva er omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet? : oppfattes instituttet som synlig, distinkt, ekte, gjennomsiktig og konsekvent?
title_sort hva er omdømmet til institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet? : oppfattes instituttet som synlig, distinkt, ekte, gjennomsiktig og konsekvent?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
STV-3906
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
STV-3906
url https://hdl.handle.net/10037/2989