Hva er omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet? : oppfattes instituttet som synlig, distinkt, ekte, gjennomsiktig og konsekvent?

Denne studien handler om omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet (IIS) ved Universitetet i Tromsø (UiT). Bakgrunnen for valg av tema er økt konkurranse om studenter, varierende søkertall samt tilbakemeldinger om lite synlighet i omgivelsene. Det er ikke lenger bare private bedrifte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turi, Gunn-Helene
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2010
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2989
Description
Summary:Denne studien handler om omdømmet til Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet (IIS) ved Universitetet i Tromsø (UiT). Bakgrunnen for valg av tema er økt konkurranse om studenter, varierende søkertall samt tilbakemeldinger om lite synlighet i omgivelsene. Det er ikke lenger bare private bedrifter som har fokus på omdømme, men også offentlige organisasjoner, så som universiteter, er opptatt av omdømme fordi de opplever konkurranse om kompetent arbeidskraft, kunder i form av studenter, oppmerksomhet m.m. Min studie tar utgangspunkt i Fombrun og van Riel’s (2004) teori ”The Roots of Fame”. Den går ut på at organisasjoner som har godt omdømme skiller seg fra de med dårlig omdømme ved at de scorer høyt på dimensjonene synlighet, distinkthet, ekthet, gjennomsiktighet og konsekventhet. Jeg har med utgangspunkt i disse dimensjonene gjennomført en undersøkelse blant studentene på IIS for å måle omdømmet til instituttet. Tanken er at de funn jeg gjør kan brukes videre for å utvikle institusjonen vår. Funn fra undersøkelsen viser at instituttet scorer bra på dimensjonene distinkthet og gjennomsiktighet. Det betyr at instituttet fremstår som unikt ved at det tilbyr studier med nordområdefokus samt at utdanningene som tilbys har relevans for næringslivet. Videre er det enighet om at studentene har tilgang til all relevant informasjon som er nødvendig for å utføre eget studiearbeid, og ansatte oppleves som imøtekommende og positive når studentene tar kontakt. På den annen side scorer instituttet svakt på dimensjonene synlighet og ekthet. Det betyr at instituttet må sette i verk tiltak for å forbedre kjennskapen til instituttet og fremstå som ekte og troverdig ved at kommunikasjon og handling samsvarer med organisasjonens løfter.