Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter
I mange norske byer planlegges det for nullvekst i personbiltrafikk, og mindre bilkjøring generelt. Årsaken er at Norge har satt seg store målsettinger om å kutte ned i nasjonale klimagassutslipp etter at Parisavtalen ble inngått i 2015, og reduserte utslipp fra trafikk er ett av områdene det skal p...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/29674 |
_version_ | 1829311793002971136 |
---|---|
author | Johnsen, Sander Moen |
author_facet | Johnsen, Sander Moen |
author_sort | Johnsen, Sander Moen |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | I mange norske byer planlegges det for nullvekst i personbiltrafikk, og mindre bilkjøring generelt. Årsaken er at Norge har satt seg store målsettinger om å kutte ned i nasjonale klimagassutslipp etter at Parisavtalen ble inngått i 2015, og reduserte utslipp fra trafikk er ett av områdene det skal planlegges for (Klima- og miljødepartementet (1) (2021). Tromsø er en av byene i Norge som forhandler frem en byvekstavtale med staten, med nullvekst i personbiltrafikk som overordnet mål. I respons har et boligbyggerlag i byen, BoNord, tatt seg et samfunnsansvar for å bidra til å oppfylle Norges målsettinger. Dette gjør de ved å etablere en bildelingstjeneste enkelt kalt for Dele, som er det første av sitt slag i Nord-Norge, som etter hvert skal inkludere andre delingstjenester i framtiden. Ifølge dem selv er dette en begynnelse på delingsøkonomi gjennomført i praksis, som kan gi bærekraftige effekter for byen og for innbyggerne (BoNord 2022 (1 og 2)). Ifølge Tromsø-områdets regionråd (2013) er bilen et veldig viktig fremkomstmiddel i regionen ettersom det er store avstander og mangel på andre alternativer. Formålet med dette mastergradsprosjektet er å undersøke hvordan det er å sette i gang et alternativt mobilitetsprosjekt som Dele i Tromsø, et bilavhengig samfunn hvor det viktigste fremkomstmidlet skal begrenses. På grunn av at Dele er en tjeneste i oppstartsfasen, er det lite implikasjoner. Oppgaven er en kvalitativ studie hvor data har blitt samlet inn ved bruk av ulike former for semi-strukturerte intervjuer. Dette innebærer blant annet ‘drive-and-talk-intervju’ og dør-til-dør intervjuer. Teoretisk lener oppgaven seg på teori om bærekraftig mobilitet, bildeling, motivasjon til å forandre mobilitetsvaner, delingsøkonomi og tilrettelegging. All teorien vil bli bruk gjennomgående i hele oppgaven, samtidig som det er overvekt av enkelte teorier i hvert av de tre analysekapitlene. Disse kapitlene skal hver for seg svare på hvert av de tre forskningsspørsmålene denne oppgaven stiller. De viktigste funnene som kommer ... |
format | Master Thesis |
genre | Nord-Norge Tromsø |
genre_facet | Nord-Norge Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29674 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/29674 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2023 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29674 2025-04-13T14:23:07+00:00 Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter Johnsen, Sander Moen 2023-05-14 https://hdl.handle.net/10037/29674 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/29674 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Planleggingshistorie -teori og -metodikk: 231 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Planning history planning theory and planning methodology: 231 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237 SPL-3900 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z I mange norske byer planlegges det for nullvekst i personbiltrafikk, og mindre bilkjøring generelt. Årsaken er at Norge har satt seg store målsettinger om å kutte ned i nasjonale klimagassutslipp etter at Parisavtalen ble inngått i 2015, og reduserte utslipp fra trafikk er ett av områdene det skal planlegges for (Klima- og miljødepartementet (1) (2021). Tromsø er en av byene i Norge som forhandler frem en byvekstavtale med staten, med nullvekst i personbiltrafikk som overordnet mål. I respons har et boligbyggerlag i byen, BoNord, tatt seg et samfunnsansvar for å bidra til å oppfylle Norges målsettinger. Dette gjør de ved å etablere en bildelingstjeneste enkelt kalt for Dele, som er det første av sitt slag i Nord-Norge, som etter hvert skal inkludere andre delingstjenester i framtiden. Ifølge dem selv er dette en begynnelse på delingsøkonomi gjennomført i praksis, som kan gi bærekraftige effekter for byen og for innbyggerne (BoNord 2022 (1 og 2)). Ifølge Tromsø-områdets regionråd (2013) er bilen et veldig viktig fremkomstmiddel i regionen ettersom det er store avstander og mangel på andre alternativer. Formålet med dette mastergradsprosjektet er å undersøke hvordan det er å sette i gang et alternativt mobilitetsprosjekt som Dele i Tromsø, et bilavhengig samfunn hvor det viktigste fremkomstmidlet skal begrenses. På grunn av at Dele er en tjeneste i oppstartsfasen, er det lite implikasjoner. Oppgaven er en kvalitativ studie hvor data har blitt samlet inn ved bruk av ulike former for semi-strukturerte intervjuer. Dette innebærer blant annet ‘drive-and-talk-intervju’ og dør-til-dør intervjuer. Teoretisk lener oppgaven seg på teori om bærekraftig mobilitet, bildeling, motivasjon til å forandre mobilitetsvaner, delingsøkonomi og tilrettelegging. All teorien vil bli bruk gjennomgående i hele oppgaven, samtidig som det er overvekt av enkelte teorier i hvert av de tre analysekapitlene. Disse kapitlene skal hver for seg svare på hvert av de tre forskningsspørsmålene denne oppgaven stiller. De viktigste funnene som kommer ... Master Thesis Nord-Norge Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Planleggingshistorie -teori og -metodikk: 231 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Planning history planning theory and planning methodology: 231 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237 SPL-3900 Johnsen, Sander Moen Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter |
title | Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter |
title_full | Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter |
title_fullStr | Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter |
title_full_unstemmed | Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter |
title_short | Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter |
title_sort | delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - en studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Planleggingshistorie -teori og -metodikk: 231 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Planning history planning theory and planning methodology: 231 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237 SPL-3900 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Planleggingshistorie -teori og -metodikk: 231 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Planning history planning theory and planning methodology: 231 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237 SPL-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/29674 |