Summary: | I mange norske byer planlegges det for nullvekst i personbiltrafikk, og mindre bilkjøring generelt. Årsaken er at Norge har satt seg store målsettinger om å kutte ned i nasjonale klimagassutslipp etter at Parisavtalen ble inngått i 2015, og reduserte utslipp fra trafikk er ett av områdene det skal planlegges for (Klima- og miljødepartementet (1) (2021). Tromsø er en av byene i Norge som forhandler frem en byvekstavtale med staten, med nullvekst i personbiltrafikk som overordnet mål. I respons har et boligbyggerlag i byen, BoNord, tatt seg et samfunnsansvar for å bidra til å oppfylle Norges målsettinger. Dette gjør de ved å etablere en bildelingstjeneste enkelt kalt for Dele, som er det første av sitt slag i Nord-Norge, som etter hvert skal inkludere andre delingstjenester i framtiden. Ifølge dem selv er dette en begynnelse på delingsøkonomi gjennomført i praksis, som kan gi bærekraftige effekter for byen og for innbyggerne (BoNord 2022 (1 og 2)). Ifølge Tromsø-områdets regionråd (2013) er bilen et veldig viktig fremkomstmiddel i regionen ettersom det er store avstander og mangel på andre alternativer. Formålet med dette mastergradsprosjektet er å undersøke hvordan det er å sette i gang et alternativt mobilitetsprosjekt som Dele i Tromsø, et bilavhengig samfunn hvor det viktigste fremkomstmidlet skal begrenses. På grunn av at Dele er en tjeneste i oppstartsfasen, er det lite implikasjoner. Oppgaven er en kvalitativ studie hvor data har blitt samlet inn ved bruk av ulike former for semi-strukturerte intervjuer. Dette innebærer blant annet ‘drive-and-talk-intervju’ og dør-til-dør intervjuer. Teoretisk lener oppgaven seg på teori om bærekraftig mobilitet, bildeling, motivasjon til å forandre mobilitetsvaner, delingsøkonomi og tilrettelegging. All teorien vil bli bruk gjennomgående i hele oppgaven, samtidig som det er overvekt av enkelte teorier i hvert av de tre analysekapitlene. Disse kapitlene skal hver for seg svare på hvert av de tre forskningsspørsmålene denne oppgaven stiller. De viktigste funnene som kommer ...
|