Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter

I mange norske byer planlegges det for nullvekst i personbiltrafikk, og mindre bilkjøring generelt. Årsaken er at Norge har satt seg store målsettinger om å kutte ned i nasjonale klimagassutslipp etter at Parisavtalen ble inngått i 2015, og reduserte utslipp fra trafikk er ett av områdene det skal p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johnsen, Sander Moen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/29674
_version_ 1829311793002971136
author Johnsen, Sander Moen
author_facet Johnsen, Sander Moen
author_sort Johnsen, Sander Moen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I mange norske byer planlegges det for nullvekst i personbiltrafikk, og mindre bilkjøring generelt. Årsaken er at Norge har satt seg store målsettinger om å kutte ned i nasjonale klimagassutslipp etter at Parisavtalen ble inngått i 2015, og reduserte utslipp fra trafikk er ett av områdene det skal planlegges for (Klima- og miljødepartementet (1) (2021). Tromsø er en av byene i Norge som forhandler frem en byvekstavtale med staten, med nullvekst i personbiltrafikk som overordnet mål. I respons har et boligbyggerlag i byen, BoNord, tatt seg et samfunnsansvar for å bidra til å oppfylle Norges målsettinger. Dette gjør de ved å etablere en bildelingstjeneste enkelt kalt for Dele, som er det første av sitt slag i Nord-Norge, som etter hvert skal inkludere andre delingstjenester i framtiden. Ifølge dem selv er dette en begynnelse på delingsøkonomi gjennomført i praksis, som kan gi bærekraftige effekter for byen og for innbyggerne (BoNord 2022 (1 og 2)). Ifølge Tromsø-områdets regionråd (2013) er bilen et veldig viktig fremkomstmiddel i regionen ettersom det er store avstander og mangel på andre alternativer. Formålet med dette mastergradsprosjektet er å undersøke hvordan det er å sette i gang et alternativt mobilitetsprosjekt som Dele i Tromsø, et bilavhengig samfunn hvor det viktigste fremkomstmidlet skal begrenses. På grunn av at Dele er en tjeneste i oppstartsfasen, er det lite implikasjoner. Oppgaven er en kvalitativ studie hvor data har blitt samlet inn ved bruk av ulike former for semi-strukturerte intervjuer. Dette innebærer blant annet ‘drive-and-talk-intervju’ og dør-til-dør intervjuer. Teoretisk lener oppgaven seg på teori om bærekraftig mobilitet, bildeling, motivasjon til å forandre mobilitetsvaner, delingsøkonomi og tilrettelegging. All teorien vil bli bruk gjennomgående i hele oppgaven, samtidig som det er overvekt av enkelte teorier i hvert av de tre analysekapitlene. Disse kapitlene skal hver for seg svare på hvert av de tre forskningsspørsmålene denne oppgaven stiller. De viktigste funnene som kommer ...
format Master Thesis
genre Nord-Norge
Tromsø
genre_facet Nord-Norge
Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29674
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/29674
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/29674 2025-04-13T14:23:07+00:00 Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter Johnsen, Sander Moen 2023-05-14 https://hdl.handle.net/10037/29674 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/29674 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Planleggingshistorie -teori og -metodikk: 231 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Planning history planning theory and planning methodology: 231 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237 SPL-3900 Mastergradsoppgave Master thesis 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z I mange norske byer planlegges det for nullvekst i personbiltrafikk, og mindre bilkjøring generelt. Årsaken er at Norge har satt seg store målsettinger om å kutte ned i nasjonale klimagassutslipp etter at Parisavtalen ble inngått i 2015, og reduserte utslipp fra trafikk er ett av områdene det skal planlegges for (Klima- og miljødepartementet (1) (2021). Tromsø er en av byene i Norge som forhandler frem en byvekstavtale med staten, med nullvekst i personbiltrafikk som overordnet mål. I respons har et boligbyggerlag i byen, BoNord, tatt seg et samfunnsansvar for å bidra til å oppfylle Norges målsettinger. Dette gjør de ved å etablere en bildelingstjeneste enkelt kalt for Dele, som er det første av sitt slag i Nord-Norge, som etter hvert skal inkludere andre delingstjenester i framtiden. Ifølge dem selv er dette en begynnelse på delingsøkonomi gjennomført i praksis, som kan gi bærekraftige effekter for byen og for innbyggerne (BoNord 2022 (1 og 2)). Ifølge Tromsø-områdets regionråd (2013) er bilen et veldig viktig fremkomstmiddel i regionen ettersom det er store avstander og mangel på andre alternativer. Formålet med dette mastergradsprosjektet er å undersøke hvordan det er å sette i gang et alternativt mobilitetsprosjekt som Dele i Tromsø, et bilavhengig samfunn hvor det viktigste fremkomstmidlet skal begrenses. På grunn av at Dele er en tjeneste i oppstartsfasen, er det lite implikasjoner. Oppgaven er en kvalitativ studie hvor data har blitt samlet inn ved bruk av ulike former for semi-strukturerte intervjuer. Dette innebærer blant annet ‘drive-and-talk-intervju’ og dør-til-dør intervjuer. Teoretisk lener oppgaven seg på teori om bærekraftig mobilitet, bildeling, motivasjon til å forandre mobilitetsvaner, delingsøkonomi og tilrettelegging. All teorien vil bli bruk gjennomgående i hele oppgaven, samtidig som det er overvekt av enkelte teorier i hvert av de tre analysekapitlene. Disse kapitlene skal hver for seg svare på hvert av de tre forskningsspørsmålene denne oppgaven stiller. De viktigste funnene som kommer ... Master Thesis Nord-Norge Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Planleggingshistorie
-teori og -metodikk: 231
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Planning history
planning theory and planning methodology: 231
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237
SPL-3900
Johnsen, Sander Moen
Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter
title Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter
title_full Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter
title_fullStr Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter
title_full_unstemmed Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter
title_short Delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - En studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter
title_sort delebilens rolle i bærekraftig byutvikling - en studie av en bildelingstjenestes igangsettelsesprosess og mulige samfunnseffekter
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Planleggingshistorie
-teori og -metodikk: 231
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Planning history
planning theory and planning methodology: 231
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237
SPL-3900
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Planleggingshistorie
-teori og -metodikk: 231
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Planning history
planning theory and planning methodology: 231
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237
SPL-3900
url https://hdl.handle.net/10037/29674