Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom
Studien undersøker betydninger klatring har for ungdom som klatrer innendørs. Forskningsspørsmålene som stilles er: Hvordan framtrer sosiale samhandlingsmønstre? Hvilke forhold gir status på feltet? Hvilke betydninger tillegger klatrere sosiale fellesskap? Studiens empiri tar utgangspunkt i kvalitat...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT The Arctic University of Norway
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/28829 |
_version_ | 1829308210611224576 |
---|---|
author | Jensen, Ove Røe |
author_facet | Jensen, Ove Røe |
author_sort | Jensen, Ove Røe |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Studien undersøker betydninger klatring har for ungdom som klatrer innendørs. Forskningsspørsmålene som stilles er: Hvordan framtrer sosiale samhandlingsmønstre? Hvilke forhold gir status på feltet? Hvilke betydninger tillegger klatrere sosiale fellesskap? Studiens empiri tar utgangspunkt i kvalitative intervju med ungdom i alderen 19-35 år som er organisert i ulike klubber i Finnmark. Sportifisering og begreper fra Bourdieus teoretiske rammeverk an-vendes i analysen. Et sentralt funn er at i motsetning til hva man tidligere har trodd, så fremstår ikke klatring i denne konteksten som uorganisert, ubestemt, ustrukturert og ikke-overvåket. Derimot ser vi at aktiviteten i stor grad er selv-organisert selv-bestemt, selv-strukturert og overvåket av utøverne. Klatringen er ikke målløs, men i stor grad prosess- og samhandlingsorientert. Vi kan forstå at fraværet av strenge regler, tidsskjemaer og klubbtrenere skaper vilje og følelse av autonomi. Klatrernes autonomi framkommer ikke bare gjennom aktiviteten, men også gjennom hvordan rammene utformes. Tilgjengelighet framstår som sentralt for klatrernes forståelse av klatrehallen som et meningsbærende sted å være. Det som først og fremst gir status i miljøet er hvordan klatreferdigheter demonstreres. Dette handler ikke bare om tekniske ferdigheter, men også om tilrettelegging av fysiske strukturer. Det gir status for de erfarne mannlige klatrerne å klatre vanskelig og hardt. Selv om kvinner og menn klatrer sammen, legger ofte menn premisser for hvilke klatreruter som ansees som vanskelige. Denne maskuline dominans får sitt uttrykk gjennom at menn har rollen som rutesettere. Jeg har også vært interessert i å få frem kunnskap om hvilke betydninger klatrerne tillegger sosiale felleskap. Klatrehallen er et sted å være, hvor klatrerne bruker mye tid sammen med venner og familie. Sosiale felleskap som møtes i hovedsak utenfor klubbtreninger. Klatrerne har forventninger til hverandres klatreatferd, og det er en lav terskel for å korrigere andre. Det er nærliggende å tro at dette ... |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark Finnmark |
genre_facet | Finnmark Finnmark |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/28829 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/28829 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2023 |
publisher | UiT The Arctic University of Norway |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/28829 2025-04-13T14:18:43+00:00 Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom Jensen, Ove Røe 2023-01-13 https://hdl.handle.net/10037/28829 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/28829 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829 IDR-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Studien undersøker betydninger klatring har for ungdom som klatrer innendørs. Forskningsspørsmålene som stilles er: Hvordan framtrer sosiale samhandlingsmønstre? Hvilke forhold gir status på feltet? Hvilke betydninger tillegger klatrere sosiale fellesskap? Studiens empiri tar utgangspunkt i kvalitative intervju med ungdom i alderen 19-35 år som er organisert i ulike klubber i Finnmark. Sportifisering og begreper fra Bourdieus teoretiske rammeverk an-vendes i analysen. Et sentralt funn er at i motsetning til hva man tidligere har trodd, så fremstår ikke klatring i denne konteksten som uorganisert, ubestemt, ustrukturert og ikke-overvåket. Derimot ser vi at aktiviteten i stor grad er selv-organisert selv-bestemt, selv-strukturert og overvåket av utøverne. Klatringen er ikke målløs, men i stor grad prosess- og samhandlingsorientert. Vi kan forstå at fraværet av strenge regler, tidsskjemaer og klubbtrenere skaper vilje og følelse av autonomi. Klatrernes autonomi framkommer ikke bare gjennom aktiviteten, men også gjennom hvordan rammene utformes. Tilgjengelighet framstår som sentralt for klatrernes forståelse av klatrehallen som et meningsbærende sted å være. Det som først og fremst gir status i miljøet er hvordan klatreferdigheter demonstreres. Dette handler ikke bare om tekniske ferdigheter, men også om tilrettelegging av fysiske strukturer. Det gir status for de erfarne mannlige klatrerne å klatre vanskelig og hardt. Selv om kvinner og menn klatrer sammen, legger ofte menn premisser for hvilke klatreruter som ansees som vanskelige. Denne maskuline dominans får sitt uttrykk gjennom at menn har rollen som rutesettere. Jeg har også vært interessert i å få frem kunnskap om hvilke betydninger klatrerne tillegger sosiale felleskap. Klatrehallen er et sted å være, hvor klatrerne bruker mye tid sammen med venner og familie. Sosiale felleskap som møtes i hovedsak utenfor klubbtreninger. Klatrerne har forventninger til hverandres klatreatferd, og det er en lav terskel for å korrigere andre. Det er nærliggende å tro at dette ... Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829 IDR-3901 Jensen, Ove Røe Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom |
title | Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom |
title_full | Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom |
title_fullStr | Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom |
title_full_unstemmed | Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom |
title_short | Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom |
title_sort | trening med mening - en kvalitativ studie av klatrende ungdom |
topic | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829 IDR-3901 |
topic_facet | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829 IDR-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/28829 |