Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom

Studien undersøker betydninger klatring har for ungdom som klatrer innendørs. Forskningsspørsmålene som stilles er: Hvordan framtrer sosiale samhandlingsmønstre? Hvilke forhold gir status på feltet? Hvilke betydninger tillegger klatrere sosiale fellesskap? Studiens empiri tar utgangspunkt i kvalitat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jensen, Ove Røe
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/28829
_version_ 1829308210611224576
author Jensen, Ove Røe
author_facet Jensen, Ove Røe
author_sort Jensen, Ove Røe
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Studien undersøker betydninger klatring har for ungdom som klatrer innendørs. Forskningsspørsmålene som stilles er: Hvordan framtrer sosiale samhandlingsmønstre? Hvilke forhold gir status på feltet? Hvilke betydninger tillegger klatrere sosiale fellesskap? Studiens empiri tar utgangspunkt i kvalitative intervju med ungdom i alderen 19-35 år som er organisert i ulike klubber i Finnmark. Sportifisering og begreper fra Bourdieus teoretiske rammeverk an-vendes i analysen. Et sentralt funn er at i motsetning til hva man tidligere har trodd, så fremstår ikke klatring i denne konteksten som uorganisert, ubestemt, ustrukturert og ikke-overvåket. Derimot ser vi at aktiviteten i stor grad er selv-organisert selv-bestemt, selv-strukturert og overvåket av utøverne. Klatringen er ikke målløs, men i stor grad prosess- og samhandlingsorientert. Vi kan forstå at fraværet av strenge regler, tidsskjemaer og klubbtrenere skaper vilje og følelse av autonomi. Klatrernes autonomi framkommer ikke bare gjennom aktiviteten, men også gjennom hvordan rammene utformes. Tilgjengelighet framstår som sentralt for klatrernes forståelse av klatrehallen som et meningsbærende sted å være. Det som først og fremst gir status i miljøet er hvordan klatreferdigheter demonstreres. Dette handler ikke bare om tekniske ferdigheter, men også om tilrettelegging av fysiske strukturer. Det gir status for de erfarne mannlige klatrerne å klatre vanskelig og hardt. Selv om kvinner og menn klatrer sammen, legger ofte menn premisser for hvilke klatreruter som ansees som vanskelige. Denne maskuline dominans får sitt uttrykk gjennom at menn har rollen som rutesettere. Jeg har også vært interessert i å få frem kunnskap om hvilke betydninger klatrerne tillegger sosiale felleskap. Klatrehallen er et sted å være, hvor klatrerne bruker mye tid sammen med venner og familie. Sosiale felleskap som møtes i hovedsak utenfor klubbtreninger. Klatrerne har forventninger til hverandres klatreatferd, og det er en lav terskel for å korrigere andre. Det er nærliggende å tro at dette ...
format Master Thesis
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/28829
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/28829
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2023 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2023
publisher UiT The Arctic University of Norway
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/28829 2025-04-13T14:18:43+00:00 Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom Jensen, Ove Røe 2023-01-13 https://hdl.handle.net/10037/28829 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/28829 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2023 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829 IDR-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2023 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Studien undersøker betydninger klatring har for ungdom som klatrer innendørs. Forskningsspørsmålene som stilles er: Hvordan framtrer sosiale samhandlingsmønstre? Hvilke forhold gir status på feltet? Hvilke betydninger tillegger klatrere sosiale fellesskap? Studiens empiri tar utgangspunkt i kvalitative intervju med ungdom i alderen 19-35 år som er organisert i ulike klubber i Finnmark. Sportifisering og begreper fra Bourdieus teoretiske rammeverk an-vendes i analysen. Et sentralt funn er at i motsetning til hva man tidligere har trodd, så fremstår ikke klatring i denne konteksten som uorganisert, ubestemt, ustrukturert og ikke-overvåket. Derimot ser vi at aktiviteten i stor grad er selv-organisert selv-bestemt, selv-strukturert og overvåket av utøverne. Klatringen er ikke målløs, men i stor grad prosess- og samhandlingsorientert. Vi kan forstå at fraværet av strenge regler, tidsskjemaer og klubbtrenere skaper vilje og følelse av autonomi. Klatrernes autonomi framkommer ikke bare gjennom aktiviteten, men også gjennom hvordan rammene utformes. Tilgjengelighet framstår som sentralt for klatrernes forståelse av klatrehallen som et meningsbærende sted å være. Det som først og fremst gir status i miljøet er hvordan klatreferdigheter demonstreres. Dette handler ikke bare om tekniske ferdigheter, men også om tilrettelegging av fysiske strukturer. Det gir status for de erfarne mannlige klatrerne å klatre vanskelig og hardt. Selv om kvinner og menn klatrer sammen, legger ofte menn premisser for hvilke klatreruter som ansees som vanskelige. Denne maskuline dominans får sitt uttrykk gjennom at menn har rollen som rutesettere. Jeg har også vært interessert i å få frem kunnskap om hvilke betydninger klatrerne tillegger sosiale felleskap. Klatrehallen er et sted å være, hvor klatrerne bruker mye tid sammen med venner og familie. Sosiale felleskap som møtes i hovedsak utenfor klubbtreninger. Klatrerne har forventninger til hverandres klatreatferd, og det er en lav terskel for å korrigere andre. Det er nærliggende å tro at dette ... Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829
IDR-3901
Jensen, Ove Røe
Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom
title Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom
title_full Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom
title_fullStr Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom
title_full_unstemmed Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom
title_short Trening med mening - En kvalitativ studie av klatrende ungdom
title_sort trening med mening - en kvalitativ studie av klatrende ungdom
topic VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829
IDR-3901
topic_facet VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829
IDR-3901
url https://hdl.handle.net/10037/28829