Sápmis kunst i globaliseringens tid
Sápmis kunst i globaliseringens tid er hjemme både i det lokale og det globale. Oppgavens utgangspunkt er å sette Sápmis samtidskunst inn i en lokal og en global kontekst, gjennom refleksjoner rundt hva kunsten forteller og hvordan den plasseres inn i en global sammenheng, og forhåpentligvis gjennom...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/2778 |
_version_ | 1829298029414318080 |
---|---|
author | Isaksen, Kjellaug |
author_facet | Isaksen, Kjellaug |
author_sort | Isaksen, Kjellaug |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Sápmis kunst i globaliseringens tid er hjemme både i det lokale og det globale. Oppgavens utgangspunkt er å sette Sápmis samtidskunst inn i en lokal og en global kontekst, gjennom refleksjoner rundt hva kunsten forteller og hvordan den plasseres inn i en global sammenheng, og forhåpentligvis gjennom refleksjon gi et bidrag som kan fortelle om Sápmis kunst der den befinner seg på den internasjonale samtidskunstscenen i dag. Dette er gjort med utgangspunkt i kunstfilmen Silbaduoddariid duohkin/ Bak sølvviddene/ Behind the Silverwiths, 2005, av Gjert Rognli, den skulpturelle installasjonen, Koivun alla/ Soahki vuolde/ Under a birch, 2008, av Outi Pieski og et interaktivt installasjonsprosjekt, Territorial Holiday, 2004, av Svein Flygari Johansen. Kunstnere som befinner seg i relasjon til Sápmi skaper fortellinger om en verden der kulturelle og politiske brytninger kommer innenfra og utenfra, og om en verden der de er hjemme både i det lokale og det globale. Endringer i samfunnet byr på nye utfordringer og kunstneriske praksiser endrer seg stadig. Kunsten får nye uttrykk gjennom bruk av samtidskunstens strategier og ved å berøre aktuelle temaer i dagens samfunn. Et anliggende i oppgaven er spørsmålsstillinger omkring innflytelsen samfunnsendringene og globaliseringsprosessene har på kunsten og hvordan dette kommer til uttrykk i Sápmi kunst. Videre spørres det om kunsten ansporer diskurser i det samiske samfunnet og kunstverden, og gjennom undersøkelse av kunsten i en samtidskontekst finne svar å jobbe ut fra. Blikket rettes fremover, men og bakover for å finne en forbindelse til et historisk fundament. Ikke for å bli i fortiden, men for om mulig, å kaste et nytt lys over Sápmis kunst. |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | Bak Blikket Johansen Kvi Pieski |
geographic_facet | Bak Blikket Johansen Kvi Pieski |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2778 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639) ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) ENVELOPE(20.086,20.086,66.186,66.186) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/2778 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2010 |
publisher | Universitetet i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2778 2025-04-13T14:26:35+00:00 Sápmis kunst i globaliseringens tid Isaksen, Kjellaug 2010-05-18 1209457 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2778 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2778 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2010 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 samisk kunst KVI-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2010 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Sápmis kunst i globaliseringens tid er hjemme både i det lokale og det globale. Oppgavens utgangspunkt er å sette Sápmis samtidskunst inn i en lokal og en global kontekst, gjennom refleksjoner rundt hva kunsten forteller og hvordan den plasseres inn i en global sammenheng, og forhåpentligvis gjennom refleksjon gi et bidrag som kan fortelle om Sápmis kunst der den befinner seg på den internasjonale samtidskunstscenen i dag. Dette er gjort med utgangspunkt i kunstfilmen Silbaduoddariid duohkin/ Bak sølvviddene/ Behind the Silverwiths, 2005, av Gjert Rognli, den skulpturelle installasjonen, Koivun alla/ Soahki vuolde/ Under a birch, 2008, av Outi Pieski og et interaktivt installasjonsprosjekt, Territorial Holiday, 2004, av Svein Flygari Johansen. Kunstnere som befinner seg i relasjon til Sápmi skaper fortellinger om en verden der kulturelle og politiske brytninger kommer innenfra og utenfra, og om en verden der de er hjemme både i det lokale og det globale. Endringer i samfunnet byr på nye utfordringer og kunstneriske praksiser endrer seg stadig. Kunsten får nye uttrykk gjennom bruk av samtidskunstens strategier og ved å berøre aktuelle temaer i dagens samfunn. Et anliggende i oppgaven er spørsmålsstillinger omkring innflytelsen samfunnsendringene og globaliseringsprosessene har på kunsten og hvordan dette kommer til uttrykk i Sápmi kunst. Videre spørres det om kunsten ansporer diskurser i det samiske samfunnet og kunstverden, og gjennom undersøkelse av kunsten i en samtidskontekst finne svar å jobbe ut fra. Blikket rettes fremover, men og bakover for å finne en forbindelse til et historisk fundament. Ikke for å bli i fortiden, men for om mulig, å kaste et nytt lys over Sápmis kunst. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Blikket ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639) Johansen ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) Pieski ENVELOPE(20.086,20.086,66.186,66.186) |
spellingShingle | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 samisk kunst KVI-3900 Isaksen, Kjellaug Sápmis kunst i globaliseringens tid |
title | Sápmis kunst i globaliseringens tid |
title_full | Sápmis kunst i globaliseringens tid |
title_fullStr | Sápmis kunst i globaliseringens tid |
title_full_unstemmed | Sápmis kunst i globaliseringens tid |
title_short | Sápmis kunst i globaliseringens tid |
title_sort | sápmis kunst i globaliseringens tid |
topic | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 samisk kunst KVI-3900 |
topic_facet | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 samisk kunst KVI-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/2778 |