Sápmis kunst i globaliseringens tid

Sápmis kunst i globaliseringens tid er hjemme både i det lokale og det globale. Oppgavens utgangspunkt er å sette Sápmis samtidskunst inn i en lokal og en global kontekst, gjennom refleksjoner rundt hva kunsten forteller og hvordan den plasseres inn i en global sammenheng, og forhåpentligvis gjennom...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Isaksen, Kjellaug
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2010
Subjects:
Bak
Kvi
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2778
Description
Summary:Sápmis kunst i globaliseringens tid er hjemme både i det lokale og det globale. Oppgavens utgangspunkt er å sette Sápmis samtidskunst inn i en lokal og en global kontekst, gjennom refleksjoner rundt hva kunsten forteller og hvordan den plasseres inn i en global sammenheng, og forhåpentligvis gjennom refleksjon gi et bidrag som kan fortelle om Sápmis kunst der den befinner seg på den internasjonale samtidskunstscenen i dag. Dette er gjort med utgangspunkt i kunstfilmen Silbaduoddariid duohkin/ Bak sølvviddene/ Behind the Silverwiths, 2005, av Gjert Rognli, den skulpturelle installasjonen, Koivun alla/ Soahki vuolde/ Under a birch, 2008, av Outi Pieski og et interaktivt installasjonsprosjekt, Territorial Holiday, 2004, av Svein Flygari Johansen. Kunstnere som befinner seg i relasjon til Sápmi skaper fortellinger om en verden der kulturelle og politiske brytninger kommer innenfra og utenfra, og om en verden der de er hjemme både i det lokale og det globale. Endringer i samfunnet byr på nye utfordringer og kunstneriske praksiser endrer seg stadig. Kunsten får nye uttrykk gjennom bruk av samtidskunstens strategier og ved å berøre aktuelle temaer i dagens samfunn. Et anliggende i oppgaven er spørsmålsstillinger omkring innflytelsen samfunnsendringene og globaliseringsprosessene har på kunsten og hvordan dette kommer til uttrykk i Sápmi kunst. Videre spørres det om kunsten ansporer diskurser i det samiske samfunnet og kunstverden, og gjennom undersøkelse av kunsten i en samtidskontekst finne svar å jobbe ut fra. Blikket rettes fremover, men og bakover for å finne en forbindelse til et historisk fundament. Ikke for å bli i fortiden, men for om mulig, å kaste et nytt lys over Sápmis kunst.