Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen.

Utgangspunktet for masteravhandlingen min har vært problemstillingen "Hva sier læreplanene for KRLE-faget at elevene skal kunne om samisk kultur og religion etter 10. trinn, og i hvilken grad innfris disse målene i lærebøkene Store spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10." Hovedfokuset mitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nimenius, Beate Kristin
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25472
_version_ 1829298019205382144
author Nimenius, Beate Kristin
author_facet Nimenius, Beate Kristin
author_sort Nimenius, Beate Kristin
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Utgangspunktet for masteravhandlingen min har vært problemstillingen "Hva sier læreplanene for KRLE-faget at elevene skal kunne om samisk kultur og religion etter 10. trinn, og i hvilken grad innfris disse målene i lærebøkene Store spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10." Hovedfokuset mitt ligger på ungdomsskolen, hvor jeg har gjort en kvalitativ analyse av både den samiske og den allmenne læreplanen fra LK20, med et fokus på hva disse sier om samer og urfolks religion og livssyn. Deretter har jeg gjort en analyse av lærebøkene Store Spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10, og sett på hvordan disse kan brukes opp mot læreplanene fra LK20 og LK20s for KRLE-faget i ungdomsskolen. I tiden etter at disse nye læreplanene kom har det vært mange medieoppslag rundt mangelen på læreverk som er tilpasset disse nye planene. Derfor ønsket jeg å se på den eneste nye læreboken for KRLE tilpasset LK20 som var publisert da jeg startet arbeidet (Store spørsmål 8-10), og en eldre lærebok (Horisonter 8, 9 og 10) som i stor grad fortsatt benyttes i skolen. Det er ikke utgitt noen lærebøker i KRLE som er tilpasset til den samiske planen for KRLE. Derfor ser jeg også på hvordan disse to lærebøkene kan brukes opp mot den samiske læreplanen. I analysen av lærebøkene ligger hovedfokuset på hvordan samisk religion kategoriseres og presenteres, i hvilken grad de forholder seg til nyere forskning og hvordan de kan brukes i henhold til læreplanene.
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Faget
geographic_facet Faget
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25472
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/25472
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2022 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2022
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25472 2025-04-13T14:26:35+00:00 Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen. Nimenius, Beate Kristin 2022-05-30 https://hdl.handle.net/10037/25472 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/25472 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Kunnskapsløftet 2020 Læreplananalyse LK20 LK20S Lærebokanalyse KRLE Samisk Urfolk REL-3980 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Utgangspunktet for masteravhandlingen min har vært problemstillingen "Hva sier læreplanene for KRLE-faget at elevene skal kunne om samisk kultur og religion etter 10. trinn, og i hvilken grad innfris disse målene i lærebøkene Store spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10." Hovedfokuset mitt ligger på ungdomsskolen, hvor jeg har gjort en kvalitativ analyse av både den samiske og den allmenne læreplanen fra LK20, med et fokus på hva disse sier om samer og urfolks religion og livssyn. Deretter har jeg gjort en analyse av lærebøkene Store Spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10, og sett på hvordan disse kan brukes opp mot læreplanene fra LK20 og LK20s for KRLE-faget i ungdomsskolen. I tiden etter at disse nye læreplanene kom har det vært mange medieoppslag rundt mangelen på læreverk som er tilpasset disse nye planene. Derfor ønsket jeg å se på den eneste nye læreboken for KRLE tilpasset LK20 som var publisert da jeg startet arbeidet (Store spørsmål 8-10), og en eldre lærebok (Horisonter 8, 9 og 10) som i stor grad fortsatt benyttes i skolen. Det er ikke utgitt noen lærebøker i KRLE som er tilpasset til den samiske planen for KRLE. Derfor ser jeg også på hvordan disse to lærebøkene kan brukes opp mot den samiske læreplanen. I analysen av lærebøkene ligger hovedfokuset på hvordan samisk religion kategoriseres og presenteres, i hvilken grad de forholder seg til nyere forskning og hvordan de kan brukes i henhold til læreplanene. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
spellingShingle Kunnskapsløftet 2020
Læreplananalyse
LK20
LK20S
Lærebokanalyse
KRLE
Samisk
Urfolk
REL-3980
Nimenius, Beate Kristin
Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen.
title Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen.
title_full Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen.
title_fullStr Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen.
title_full_unstemmed Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen.
title_short Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen.
title_sort samisk religion og livssyn i krle-faget på ungdomsskolen.
topic Kunnskapsløftet 2020
Læreplananalyse
LK20
LK20S
Lærebokanalyse
KRLE
Samisk
Urfolk
REL-3980
topic_facet Kunnskapsløftet 2020
Læreplananalyse
LK20
LK20S
Lærebokanalyse
KRLE
Samisk
Urfolk
REL-3980
url https://hdl.handle.net/10037/25472