Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen.
Utgangspunktet for masteravhandlingen min har vært problemstillingen "Hva sier læreplanene for KRLE-faget at elevene skal kunne om samisk kultur og religion etter 10. trinn, og i hvilken grad innfris disse målene i lærebøkene Store spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10." Hovedfokuset mitt...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/25472 |
_version_ | 1829298019205382144 |
---|---|
author | Nimenius, Beate Kristin |
author_facet | Nimenius, Beate Kristin |
author_sort | Nimenius, Beate Kristin |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Utgangspunktet for masteravhandlingen min har vært problemstillingen "Hva sier læreplanene for KRLE-faget at elevene skal kunne om samisk kultur og religion etter 10. trinn, og i hvilken grad innfris disse målene i lærebøkene Store spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10." Hovedfokuset mitt ligger på ungdomsskolen, hvor jeg har gjort en kvalitativ analyse av både den samiske og den allmenne læreplanen fra LK20, med et fokus på hva disse sier om samer og urfolks religion og livssyn. Deretter har jeg gjort en analyse av lærebøkene Store Spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10, og sett på hvordan disse kan brukes opp mot læreplanene fra LK20 og LK20s for KRLE-faget i ungdomsskolen. I tiden etter at disse nye læreplanene kom har det vært mange medieoppslag rundt mangelen på læreverk som er tilpasset disse nye planene. Derfor ønsket jeg å se på den eneste nye læreboken for KRLE tilpasset LK20 som var publisert da jeg startet arbeidet (Store spørsmål 8-10), og en eldre lærebok (Horisonter 8, 9 og 10) som i stor grad fortsatt benyttes i skolen. Det er ikke utgitt noen lærebøker i KRLE som er tilpasset til den samiske planen for KRLE. Derfor ser jeg også på hvordan disse to lærebøkene kan brukes opp mot den samiske læreplanen. I analysen av lærebøkene ligger hovedfokuset på hvordan samisk religion kategoriseres og presenteres, i hvilken grad de forholder seg til nyere forskning og hvordan de kan brukes i henhold til læreplanene. |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | Faget |
geographic_facet | Faget |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25472 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/25472 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2022 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/25472 2025-04-13T14:26:35+00:00 Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen. Nimenius, Beate Kristin 2022-05-30 https://hdl.handle.net/10037/25472 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/25472 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2022 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Kunnskapsløftet 2020 Læreplananalyse LK20 LK20S Lærebokanalyse KRLE Samisk Urfolk REL-3980 Mastergradsoppgave Master thesis 2022 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Utgangspunktet for masteravhandlingen min har vært problemstillingen "Hva sier læreplanene for KRLE-faget at elevene skal kunne om samisk kultur og religion etter 10. trinn, og i hvilken grad innfris disse målene i lærebøkene Store spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10." Hovedfokuset mitt ligger på ungdomsskolen, hvor jeg har gjort en kvalitativ analyse av både den samiske og den allmenne læreplanen fra LK20, med et fokus på hva disse sier om samer og urfolks religion og livssyn. Deretter har jeg gjort en analyse av lærebøkene Store Spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10, og sett på hvordan disse kan brukes opp mot læreplanene fra LK20 og LK20s for KRLE-faget i ungdomsskolen. I tiden etter at disse nye læreplanene kom har det vært mange medieoppslag rundt mangelen på læreverk som er tilpasset disse nye planene. Derfor ønsket jeg å se på den eneste nye læreboken for KRLE tilpasset LK20 som var publisert da jeg startet arbeidet (Store spørsmål 8-10), og en eldre lærebok (Horisonter 8, 9 og 10) som i stor grad fortsatt benyttes i skolen. Det er ikke utgitt noen lærebøker i KRLE som er tilpasset til den samiske planen for KRLE. Derfor ser jeg også på hvordan disse to lærebøkene kan brukes opp mot den samiske læreplanen. I analysen av lærebøkene ligger hovedfokuset på hvordan samisk religion kategoriseres og presenteres, i hvilken grad de forholder seg til nyere forskning og hvordan de kan brukes i henhold til læreplanene. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
spellingShingle | Kunnskapsløftet 2020 Læreplananalyse LK20 LK20S Lærebokanalyse KRLE Samisk Urfolk REL-3980 Nimenius, Beate Kristin Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen. |
title | Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen. |
title_full | Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen. |
title_fullStr | Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen. |
title_full_unstemmed | Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen. |
title_short | Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen. |
title_sort | samisk religion og livssyn i krle-faget på ungdomsskolen. |
topic | Kunnskapsløftet 2020 Læreplananalyse LK20 LK20S Lærebokanalyse KRLE Samisk Urfolk REL-3980 |
topic_facet | Kunnskapsløftet 2020 Læreplananalyse LK20 LK20S Lærebokanalyse KRLE Samisk Urfolk REL-3980 |
url | https://hdl.handle.net/10037/25472 |