Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen.

Utgangspunktet for masteravhandlingen min har vært problemstillingen "Hva sier læreplanene for KRLE-faget at elevene skal kunne om samisk kultur og religion etter 10. trinn, og i hvilken grad innfris disse målene i lærebøkene Store spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10." Hovedfokuset mitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nimenius, Beate Kristin
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/25472
Description
Summary:Utgangspunktet for masteravhandlingen min har vært problemstillingen "Hva sier læreplanene for KRLE-faget at elevene skal kunne om samisk kultur og religion etter 10. trinn, og i hvilken grad innfris disse målene i lærebøkene Store spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10." Hovedfokuset mitt ligger på ungdomsskolen, hvor jeg har gjort en kvalitativ analyse av både den samiske og den allmenne læreplanen fra LK20, med et fokus på hva disse sier om samer og urfolks religion og livssyn. Deretter har jeg gjort en analyse av lærebøkene Store Spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10, og sett på hvordan disse kan brukes opp mot læreplanene fra LK20 og LK20s for KRLE-faget i ungdomsskolen. I tiden etter at disse nye læreplanene kom har det vært mange medieoppslag rundt mangelen på læreverk som er tilpasset disse nye planene. Derfor ønsket jeg å se på den eneste nye læreboken for KRLE tilpasset LK20 som var publisert da jeg startet arbeidet (Store spørsmål 8-10), og en eldre lærebok (Horisonter 8, 9 og 10) som i stor grad fortsatt benyttes i skolen. Det er ikke utgitt noen lærebøker i KRLE som er tilpasset til den samiske planen for KRLE. Derfor ser jeg også på hvordan disse to lærebøkene kan brukes opp mot den samiske læreplanen. I analysen av lærebøkene ligger hovedfokuset på hvordan samisk religion kategoriseres og presenteres, i hvilken grad de forholder seg til nyere forskning og hvordan de kan brukes i henhold til læreplanene.