«Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv

I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lian, Bjørn-Harald
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/23618
_version_ 1829298010348060672
author Lian, Bjørn-Harald
author_facet Lian, Bjørn-Harald
author_sort Lian, Bjørn-Harald
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever samfunnfagslærere i ungdomsskolen, sin egen kompetanse i undervisninga om samisk kultur og samfunnsliv? Vider har jeg søkt svar på følgende to forskningsspørsmål: Hvilke faktorer mener lærer er viktigst for at eleven skal nå kompetansemål etter 10. trinn? Får samfunnsfagslærere frem samisk mangfold i sin undervisning? Teorigrunnlaget i oppgave bygger på tidligere forskning av Kristin Eriksen, Lisbeth Johanson og Åse Røthing. Stikkord her er : fremstilling av samer i lærebøker, bruk av lokal samisk kunnskap i undevisning og undervisning/ forebygging av fordommer. Undersøkelsen er egenutviklet og dataene i undersøkelsen er hentet inn gjennom en tverrsnittundersøkelse (N= 35), og presenteres grafisk og deskriptivt. I undersøkelsen er det er det signifikante funn på at bruk av lokal samisk kunnskap og fokus fra skolens ledelse oppleves av lærere som viktigste faktorer i undervisning om samisk kultur og samfunnsliv. Videre kommer det tydelig frem at lærere opplever det vanskelig å få frem samisk mangfold i undervisningen.
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Åse
geographic_facet Åse
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23618
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(15.770,15.770,69.012,69.012)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/23618
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2021 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2021
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23618 2025-04-13T14:26:34+00:00 «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv Lian, Bjørn-Harald 2021-06-02 https://hdl.handle.net/10037/23618 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/23618 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LRU-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever samfunnfagslærere i ungdomsskolen, sin egen kompetanse i undervisninga om samisk kultur og samfunnsliv? Vider har jeg søkt svar på følgende to forskningsspørsmål: Hvilke faktorer mener lærer er viktigst for at eleven skal nå kompetansemål etter 10. trinn? Får samfunnsfagslærere frem samisk mangfold i sin undervisning? Teorigrunnlaget i oppgave bygger på tidligere forskning av Kristin Eriksen, Lisbeth Johanson og Åse Røthing. Stikkord her er : fremstilling av samer i lærebøker, bruk av lokal samisk kunnskap i undevisning og undervisning/ forebygging av fordommer. Undersøkelsen er egenutviklet og dataene i undersøkelsen er hentet inn gjennom en tverrsnittundersøkelse (N= 35), og presenteres grafisk og deskriptivt. I undersøkelsen er det er det signifikante funn på at bruk av lokal samisk kunnskap og fokus fra skolens ledelse oppleves av lærere som viktigste faktorer i undervisning om samisk kultur og samfunnsliv. Videre kommer det tydelig frem at lærere opplever det vanskelig å få frem samisk mangfold i undervisningen. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Åse ENVELOPE(15.770,15.770,69.012,69.012)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LRU-3905
Lian, Bjørn-Harald
«Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
title «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
title_full «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
title_fullStr «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
title_full_unstemmed «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
title_short «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
title_sort «kortreist anbefales!» en kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LRU-3905
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LRU-3905
url https://hdl.handle.net/10037/23618