«Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv

I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lian, Bjørn-Harald
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/23618
Description
Summary:I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever samfunnfagslærere i ungdomsskolen, sin egen kompetanse i undervisninga om samisk kultur og samfunnsliv? Vider har jeg søkt svar på følgende to forskningsspørsmål: Hvilke faktorer mener lærer er viktigst for at eleven skal nå kompetansemål etter 10. trinn? Får samfunnsfagslærere frem samisk mangfold i sin undervisning? Teorigrunnlaget i oppgave bygger på tidligere forskning av Kristin Eriksen, Lisbeth Johanson og Åse Røthing. Stikkord her er : fremstilling av samer i lærebøker, bruk av lokal samisk kunnskap i undevisning og undervisning/ forebygging av fordommer. Undersøkelsen er egenutviklet og dataene i undersøkelsen er hentet inn gjennom en tverrsnittundersøkelse (N= 35), og presenteres grafisk og deskriptivt. I undersøkelsen er det er det signifikante funn på at bruk av lokal samisk kunnskap og fokus fra skolens ledelse oppleves av lærere som viktigste faktorer i undervisning om samisk kultur og samfunnsliv. Videre kommer det tydelig frem at lærere opplever det vanskelig å få frem samisk mangfold i undervisningen.