«Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/23618 |
_version_ | 1829298010348060672 |
---|---|
author | Lian, Bjørn-Harald |
author_facet | Lian, Bjørn-Harald |
author_sort | Lian, Bjørn-Harald |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever samfunnfagslærere i ungdomsskolen, sin egen kompetanse i undervisninga om samisk kultur og samfunnsliv? Vider har jeg søkt svar på følgende to forskningsspørsmål: Hvilke faktorer mener lærer er viktigst for at eleven skal nå kompetansemål etter 10. trinn? Får samfunnsfagslærere frem samisk mangfold i sin undervisning? Teorigrunnlaget i oppgave bygger på tidligere forskning av Kristin Eriksen, Lisbeth Johanson og Åse Røthing. Stikkord her er : fremstilling av samer i lærebøker, bruk av lokal samisk kunnskap i undevisning og undervisning/ forebygging av fordommer. Undersøkelsen er egenutviklet og dataene i undersøkelsen er hentet inn gjennom en tverrsnittundersøkelse (N= 35), og presenteres grafisk og deskriptivt. I undersøkelsen er det er det signifikante funn på at bruk av lokal samisk kunnskap og fokus fra skolens ledelse oppleves av lærere som viktigste faktorer i undervisning om samisk kultur og samfunnsliv. Videre kommer det tydelig frem at lærere opplever det vanskelig å få frem samisk mangfold i undervisningen. |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | Åse |
geographic_facet | Åse |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23618 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(15.770,15.770,69.012,69.012) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/23618 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2021 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/23618 2025-04-13T14:26:34+00:00 «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv Lian, Bjørn-Harald 2021-06-02 https://hdl.handle.net/10037/23618 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/23618 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LRU-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever samfunnfagslærere i ungdomsskolen, sin egen kompetanse i undervisninga om samisk kultur og samfunnsliv? Vider har jeg søkt svar på følgende to forskningsspørsmål: Hvilke faktorer mener lærer er viktigst for at eleven skal nå kompetansemål etter 10. trinn? Får samfunnsfagslærere frem samisk mangfold i sin undervisning? Teorigrunnlaget i oppgave bygger på tidligere forskning av Kristin Eriksen, Lisbeth Johanson og Åse Røthing. Stikkord her er : fremstilling av samer i lærebøker, bruk av lokal samisk kunnskap i undevisning og undervisning/ forebygging av fordommer. Undersøkelsen er egenutviklet og dataene i undersøkelsen er hentet inn gjennom en tverrsnittundersøkelse (N= 35), og presenteres grafisk og deskriptivt. I undersøkelsen er det er det signifikante funn på at bruk av lokal samisk kunnskap og fokus fra skolens ledelse oppleves av lærere som viktigste faktorer i undervisning om samisk kultur og samfunnsliv. Videre kommer det tydelig frem at lærere opplever det vanskelig å få frem samisk mangfold i undervisningen. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Åse ENVELOPE(15.770,15.770,69.012,69.012) |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LRU-3905 Lian, Bjørn-Harald «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv |
title | «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv |
title_full | «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv |
title_fullStr | «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv |
title_full_unstemmed | «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv |
title_short | «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv |
title_sort | «kortreist anbefales!» en kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LRU-3905 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LRU-3905 |
url | https://hdl.handle.net/10037/23618 |