Har tjenestedesign kommet for å bli? En case-studie av hvordan tjenestedesign blir oversatt i offentlig sektor.

Studien er en kvalitativ case-studie av to prosjekter i Tromsø kommune. Begge casene deltok på tjenestedesignprogrammet til Nord-Norsk Design og Arkitektur (NODA). Med utgangspunkt i Røviks (2007) teori om ideer på reise har studien undersøkt hvorfor prosjektene valgte å ta i bruk tjenestedesign som...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Risvand Mo, Erlend
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22285
_version_ 1829300307951091712
author Risvand Mo, Erlend
author_facet Risvand Mo, Erlend
author_sort Risvand Mo, Erlend
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Studien er en kvalitativ case-studie av to prosjekter i Tromsø kommune. Begge casene deltok på tjenestedesignprogrammet til Nord-Norsk Design og Arkitektur (NODA). Med utgangspunkt i Røviks (2007) teori om ideer på reise har studien undersøkt hvorfor prosjektene valgte å ta i bruk tjenestedesign som innovasjonsmetode, hvordan tjenestedesignprosessen ble oversatt og hva som kan forklare prosessenes forløp og utfall. Studiens funn kan oppsummeres i følgende tre punkter: 1) Casene valgte tjenestedesign basert på tanken om at det var en nyttig metode som ville gi resultater, men det forelå ingen grundige analyser bak valgene. 2) Translatørkompetanse, forankring og ressurser viser seg som avgjørende faktorer for å lykkes med tjenestedesignprosesser. 3) Tjenestedesignerne deltok ikke med implementeringen av de ferdige løsningene, og deres rolle og kompetanse i denne delen av prosessen er uklar.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Bak
Tromsø
Utfall
geographic_facet Bak
Tromsø
Utfall
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22285
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/22285
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2021 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2021
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22285 2025-04-13T14:27:37+00:00 Har tjenestedesign kommet for å bli? En case-studie av hvordan tjenestedesign blir oversatt i offentlig sektor. Risvand Mo, Erlend 2021-05-31 https://hdl.handle.net/10037/22285 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22285 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3901 Mastergradsoppgave Master thesis 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Studien er en kvalitativ case-studie av to prosjekter i Tromsø kommune. Begge casene deltok på tjenestedesignprogrammet til Nord-Norsk Design og Arkitektur (NODA). Med utgangspunkt i Røviks (2007) teori om ideer på reise har studien undersøkt hvorfor prosjektene valgte å ta i bruk tjenestedesign som innovasjonsmetode, hvordan tjenestedesignprosessen ble oversatt og hva som kan forklare prosessenes forløp og utfall. Studiens funn kan oppsummeres i følgende tre punkter: 1) Casene valgte tjenestedesign basert på tanken om at det var en nyttig metode som ville gi resultater, men det forelå ingen grundige analyser bak valgene. 2) Translatørkompetanse, forankring og ressurser viser seg som avgjørende faktorer for å lykkes med tjenestedesignprosesser. 3) Tjenestedesignerne deltok ikke med implementeringen av de ferdige løsningene, og deres rolle og kompetanse i denne delen av prosessen er uklar. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Tromsø Utfall ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
Risvand Mo, Erlend
Har tjenestedesign kommet for å bli? En case-studie av hvordan tjenestedesign blir oversatt i offentlig sektor.
title Har tjenestedesign kommet for å bli? En case-studie av hvordan tjenestedesign blir oversatt i offentlig sektor.
title_full Har tjenestedesign kommet for å bli? En case-studie av hvordan tjenestedesign blir oversatt i offentlig sektor.
title_fullStr Har tjenestedesign kommet for å bli? En case-studie av hvordan tjenestedesign blir oversatt i offentlig sektor.
title_full_unstemmed Har tjenestedesign kommet for å bli? En case-studie av hvordan tjenestedesign blir oversatt i offentlig sektor.
title_short Har tjenestedesign kommet for å bli? En case-studie av hvordan tjenestedesign blir oversatt i offentlig sektor.
title_sort har tjenestedesign kommet for å bli? en case-studie av hvordan tjenestedesign blir oversatt i offentlig sektor.
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
url https://hdl.handle.net/10037/22285