Har tjenestedesign kommet for å bli? En case-studie av hvordan tjenestedesign blir oversatt i offentlig sektor.

Studien er en kvalitativ case-studie av to prosjekter i Tromsø kommune. Begge casene deltok på tjenestedesignprogrammet til Nord-Norsk Design og Arkitektur (NODA). Med utgangspunkt i Røviks (2007) teori om ideer på reise har studien undersøkt hvorfor prosjektene valgte å ta i bruk tjenestedesign som...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Risvand Mo, Erlend
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Bak
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22285
Description
Summary:Studien er en kvalitativ case-studie av to prosjekter i Tromsø kommune. Begge casene deltok på tjenestedesignprogrammet til Nord-Norsk Design og Arkitektur (NODA). Med utgangspunkt i Røviks (2007) teori om ideer på reise har studien undersøkt hvorfor prosjektene valgte å ta i bruk tjenestedesign som innovasjonsmetode, hvordan tjenestedesignprosessen ble oversatt og hva som kan forklare prosessenes forløp og utfall. Studiens funn kan oppsummeres i følgende tre punkter: 1) Casene valgte tjenestedesign basert på tanken om at det var en nyttig metode som ville gi resultater, men det forelå ingen grundige analyser bak valgene. 2) Translatørkompetanse, forankring og ressurser viser seg som avgjørende faktorer for å lykkes med tjenestedesignprosesser. 3) Tjenestedesignerne deltok ikke med implementeringen av de ferdige løsningene, og deres rolle og kompetanse i denne delen av prosessen er uklar.