Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune

Høsten 2017 vedtok kommunestyret i Tromsø å implementere Psykologisk Førstehjelp (PF) som forebyggende tiltak for alle på 2., 5. og 8. trinn i Tromsø-skolene. Samtidig ble det også vedtatt at implementeringen skulle evalueres innen utgangen av høsten 2020, der denne studien er et bidrag til det. Vi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Stavnem, Andrea Wedege, Nicolaisen, Maiken
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/21116
_version_ 1829300187916402688
author Stavnem, Andrea Wedege
Nicolaisen, Maiken
author_facet Stavnem, Andrea Wedege
Nicolaisen, Maiken
author_sort Stavnem, Andrea Wedege
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Høsten 2017 vedtok kommunestyret i Tromsø å implementere Psykologisk Førstehjelp (PF) som forebyggende tiltak for alle på 2., 5. og 8. trinn i Tromsø-skolene. Samtidig ble det også vedtatt at implementeringen skulle evalueres innen utgangen av høsten 2020, der denne studien er et bidrag til det. Vi gjennomførte en kvalitativ studie med fenomenologisk innfallsvinkel og deskriptivt design. Vi intervjuet helsesykepleiere (n=9) i skolehelsetjenesten som har deltatt på opplæringskurs og som har erfaring med bruk av PF. Intervjuene ble analysert tematisk med programmet Nvivo 12. Våre funn viser at deltakerne er positive til PF som forebyggende og helsefremmende tiltak, men at de ønsker et tettere samarbeid med skolen og lærerne. Opplæringskurset de deltok på i forkant av implementeringen var mer vinklet mot teorien bak PF enn den praktiske gjennomførelsen av undervisningen. Det medførte noen utfordringer med implementeringen, blant annet at undervisningen gjennomføres noe ulikt på de forskjellige skolene selv om den er ment å gjennomføres likt. Mulige metodologiske begrensninger samt konklusjon og implikasjoner for implementeringen tas opp i diskusjonsdelen.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Bak
Tromsø
geographic_facet Bak
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/21116
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/21116
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/21116 2025-04-13T14:27:32+00:00 Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune Stavnem, Andrea Wedege Nicolaisen, Maiken 2020-05-02 https://hdl.handle.net/10037/21116 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/21116 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 PSY-2901 Hovedoppgave VDP::Social science: 200::Psychology: 260 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Høsten 2017 vedtok kommunestyret i Tromsø å implementere Psykologisk Førstehjelp (PF) som forebyggende tiltak for alle på 2., 5. og 8. trinn i Tromsø-skolene. Samtidig ble det også vedtatt at implementeringen skulle evalueres innen utgangen av høsten 2020, der denne studien er et bidrag til det. Vi gjennomførte en kvalitativ studie med fenomenologisk innfallsvinkel og deskriptivt design. Vi intervjuet helsesykepleiere (n=9) i skolehelsetjenesten som har deltatt på opplæringskurs og som har erfaring med bruk av PF. Intervjuene ble analysert tematisk med programmet Nvivo 12. Våre funn viser at deltakerne er positive til PF som forebyggende og helsefremmende tiltak, men at de ønsker et tettere samarbeid med skolen og lærerne. Opplæringskurset de deltok på i forkant av implementeringen var mer vinklet mot teorien bak PF enn den praktiske gjennomførelsen av undervisningen. Det medførte noen utfordringer med implementeringen, blant annet at undervisningen gjennomføres noe ulikt på de forskjellige skolene selv om den er ment å gjennomføres likt. Mulige metodologiske begrensninger samt konklusjon og implikasjoner for implementeringen tas opp i diskusjonsdelen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Tromsø
spellingShingle PSY-2901
Hovedoppgave
VDP::Social science: 200::Psychology: 260
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
Stavnem, Andrea Wedege
Nicolaisen, Maiken
Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune
title Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune
title_full Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune
title_fullStr Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune
title_full_unstemmed Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune
title_short Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune
title_sort psykologisk førstehjelp: en kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i tromsø kommune
topic PSY-2901
Hovedoppgave
VDP::Social science: 200::Psychology: 260
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
topic_facet PSY-2901
Hovedoppgave
VDP::Social science: 200::Psychology: 260
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
url https://hdl.handle.net/10037/21116