Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune

Høsten 2017 vedtok kommunestyret i Tromsø å implementere Psykologisk Førstehjelp (PF) som forebyggende tiltak for alle på 2., 5. og 8. trinn i Tromsø-skolene. Samtidig ble det også vedtatt at implementeringen skulle evalueres innen utgangen av høsten 2020, der denne studien er et bidrag til det. Vi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Stavnem, Andrea Wedege, Nicolaisen, Maiken
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Bak
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/21116
Description
Summary:Høsten 2017 vedtok kommunestyret i Tromsø å implementere Psykologisk Førstehjelp (PF) som forebyggende tiltak for alle på 2., 5. og 8. trinn i Tromsø-skolene. Samtidig ble det også vedtatt at implementeringen skulle evalueres innen utgangen av høsten 2020, der denne studien er et bidrag til det. Vi gjennomførte en kvalitativ studie med fenomenologisk innfallsvinkel og deskriptivt design. Vi intervjuet helsesykepleiere (n=9) i skolehelsetjenesten som har deltatt på opplæringskurs og som har erfaring med bruk av PF. Intervjuene ble analysert tematisk med programmet Nvivo 12. Våre funn viser at deltakerne er positive til PF som forebyggende og helsefremmende tiltak, men at de ønsker et tettere samarbeid med skolen og lærerne. Opplæringskurset de deltok på i forkant av implementeringen var mer vinklet mot teorien bak PF enn den praktiske gjennomførelsen av undervisningen. Det medførte noen utfordringer med implementeringen, blant annet at undervisningen gjennomføres noe ulikt på de forskjellige skolene selv om den er ment å gjennomføres likt. Mulige metodologiske begrensninger samt konklusjon og implikasjoner for implementeringen tas opp i diskusjonsdelen.