Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune
Høsten 2017 vedtok kommunestyret i Tromsø å implementere Psykologisk Førstehjelp (PF) som forebyggende tiltak for alle på 2., 5. og 8. trinn i Tromsø-skolene. Samtidig ble det også vedtatt at implementeringen skulle evalueres innen utgangen av høsten 2020, der denne studien er et bidrag til det. Vi...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/21116 |
_version_ | 1829300187916402688 |
---|---|
author | Stavnem, Andrea Wedege Nicolaisen, Maiken |
author_facet | Stavnem, Andrea Wedege Nicolaisen, Maiken |
author_sort | Stavnem, Andrea Wedege |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Høsten 2017 vedtok kommunestyret i Tromsø å implementere Psykologisk Førstehjelp (PF) som forebyggende tiltak for alle på 2., 5. og 8. trinn i Tromsø-skolene. Samtidig ble det også vedtatt at implementeringen skulle evalueres innen utgangen av høsten 2020, der denne studien er et bidrag til det. Vi gjennomførte en kvalitativ studie med fenomenologisk innfallsvinkel og deskriptivt design. Vi intervjuet helsesykepleiere (n=9) i skolehelsetjenesten som har deltatt på opplæringskurs og som har erfaring med bruk av PF. Intervjuene ble analysert tematisk med programmet Nvivo 12. Våre funn viser at deltakerne er positive til PF som forebyggende og helsefremmende tiltak, men at de ønsker et tettere samarbeid med skolen og lærerne. Opplæringskurset de deltok på i forkant av implementeringen var mer vinklet mot teorien bak PF enn den praktiske gjennomførelsen av undervisningen. Det medførte noen utfordringer med implementeringen, blant annet at undervisningen gjennomføres noe ulikt på de forskjellige skolene selv om den er ment å gjennomføres likt. Mulige metodologiske begrensninger samt konklusjon og implikasjoner for implementeringen tas opp i diskusjonsdelen. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Bak Tromsø |
geographic_facet | Bak Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/21116 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/21116 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2020 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/21116 2025-04-13T14:27:32+00:00 Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune Stavnem, Andrea Wedege Nicolaisen, Maiken 2020-05-02 https://hdl.handle.net/10037/21116 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/21116 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 PSY-2901 Hovedoppgave VDP::Social science: 200::Psychology: 260 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Høsten 2017 vedtok kommunestyret i Tromsø å implementere Psykologisk Førstehjelp (PF) som forebyggende tiltak for alle på 2., 5. og 8. trinn i Tromsø-skolene. Samtidig ble det også vedtatt at implementeringen skulle evalueres innen utgangen av høsten 2020, der denne studien er et bidrag til det. Vi gjennomførte en kvalitativ studie med fenomenologisk innfallsvinkel og deskriptivt design. Vi intervjuet helsesykepleiere (n=9) i skolehelsetjenesten som har deltatt på opplæringskurs og som har erfaring med bruk av PF. Intervjuene ble analysert tematisk med programmet Nvivo 12. Våre funn viser at deltakerne er positive til PF som forebyggende og helsefremmende tiltak, men at de ønsker et tettere samarbeid med skolen og lærerne. Opplæringskurset de deltok på i forkant av implementeringen var mer vinklet mot teorien bak PF enn den praktiske gjennomførelsen av undervisningen. Det medførte noen utfordringer med implementeringen, blant annet at undervisningen gjennomføres noe ulikt på de forskjellige skolene selv om den er ment å gjennomføres likt. Mulige metodologiske begrensninger samt konklusjon og implikasjoner for implementeringen tas opp i diskusjonsdelen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Tromsø |
spellingShingle | PSY-2901 Hovedoppgave VDP::Social science: 200::Psychology: 260 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 Stavnem, Andrea Wedege Nicolaisen, Maiken Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune |
title | Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune |
title_full | Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune |
title_fullStr | Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune |
title_full_unstemmed | Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune |
title_short | Psykologisk Førstehjelp: En kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i Tromsø kommune |
title_sort | psykologisk førstehjelp: en kvalitativ studie av implementeringen av forebyggende verktøy i skolehelsetjenesten i tromsø kommune |
topic | PSY-2901 Hovedoppgave VDP::Social science: 200::Psychology: 260 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 |
topic_facet | PSY-2901 Hovedoppgave VDP::Social science: 200::Psychology: 260 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 |
url | https://hdl.handle.net/10037/21116 |