Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?
I denne oppgaven undersøker vi hvilke forventninger lærere i videregående skole har til sine ledere. Vi deler lærerne inn i 2 kategorier basert på utdanning og yrkesbakgrunn og ser etter likheter og forskjeller mellom de to gruppene. Den ene består av lærere som har ulik yrkesfaglig bakgrunn, og den...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/19866 |
_version_ | 1829311463671463936 |
---|---|
author | Hanssen, Halvor S. Sollie, Frode |
author_facet | Hanssen, Halvor S. Sollie, Frode |
author_sort | Hanssen, Halvor S. |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | I denne oppgaven undersøker vi hvilke forventninger lærere i videregående skole har til sine ledere. Vi deler lærerne inn i 2 kategorier basert på utdanning og yrkesbakgrunn og ser etter likheter og forskjeller mellom de to gruppene. Den ene består av lærere som har ulik yrkesfaglig bakgrunn, og den andre av lærere som har akademisk bakgrunn med studier på lærerhøgskole eller universitet. Forskningsdesignet er kvantitativt og vi har benyttet oss av et eksisterende spørreskjema, LBDQ - Leadership Behavior Description Questionnaire, for å kartlegge læreres lederforventninger. Spørreskjemaet har 50 spørsmål som tar for seg 12 dimensjoner av lederatferd. Respondentene er 128 lærere ansatt ved videregående skoler på Senja og i Narvik. Vi har formulert 6 hypoteser som ligger til grunn for analysen. Våre funn underbygger flere av våre hypoteser, men ikke alle. Vi har funnet at det har betydning hva slags bakgrunn lærerne har. Lærere med yrkesfaglig bakgrunn ligger nærmere landsgjennomsnittet, mens de med lærerbakgrunn har forventninger som skiller seg mer ut. |
format | Master Thesis |
genre | Narvik Narvik |
genre_facet | Narvik Narvik |
geographic | Narvik Senja |
geographic_facet | Narvik Senja |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19866 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) ENVELOPE(16.803,16.803,69.081,69.081) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/19866 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2020 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19866 2025-04-13T14:22:46+00:00 Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere? Hanssen, Halvor S. Sollie, Frode 2020-05-27 https://hdl.handle.net/10037/19866 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/19866 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Ledelse VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 BED-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z I denne oppgaven undersøker vi hvilke forventninger lærere i videregående skole har til sine ledere. Vi deler lærerne inn i 2 kategorier basert på utdanning og yrkesbakgrunn og ser etter likheter og forskjeller mellom de to gruppene. Den ene består av lærere som har ulik yrkesfaglig bakgrunn, og den andre av lærere som har akademisk bakgrunn med studier på lærerhøgskole eller universitet. Forskningsdesignet er kvantitativt og vi har benyttet oss av et eksisterende spørreskjema, LBDQ - Leadership Behavior Description Questionnaire, for å kartlegge læreres lederforventninger. Spørreskjemaet har 50 spørsmål som tar for seg 12 dimensjoner av lederatferd. Respondentene er 128 lærere ansatt ved videregående skoler på Senja og i Narvik. Vi har formulert 6 hypoteser som ligger til grunn for analysen. Våre funn underbygger flere av våre hypoteser, men ikke alle. Vi har funnet at det har betydning hva slags bakgrunn lærerne har. Lærere med yrkesfaglig bakgrunn ligger nærmere landsgjennomsnittet, mens de med lærerbakgrunn har forventninger som skiller seg mer ut. Master Thesis Narvik Narvik University of Tromsø: Munin Open Research Archive Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) Senja ENVELOPE(16.803,16.803,69.081,69.081) |
spellingShingle | Ledelse VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 BED-3906 Hanssen, Halvor S. Sollie, Frode Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere? |
title | Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere? |
title_full | Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere? |
title_fullStr | Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere? |
title_full_unstemmed | Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere? |
title_short | Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere? |
title_sort | hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere? |
topic | Ledelse VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 BED-3906 |
topic_facet | Ledelse VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 BED-3906 |
url | https://hdl.handle.net/10037/19866 |