Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?

I denne oppgaven undersøker vi hvilke forventninger lærere i videregående skole har til sine ledere. Vi deler lærerne inn i 2 kategorier basert på utdanning og yrkesbakgrunn og ser etter likheter og forskjeller mellom de to gruppene. Den ene består av lærere som har ulik yrkesfaglig bakgrunn, og den...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hanssen, Halvor S., Sollie, Frode
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/19866
_version_ 1829311463671463936
author Hanssen, Halvor S.
Sollie, Frode
author_facet Hanssen, Halvor S.
Sollie, Frode
author_sort Hanssen, Halvor S.
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I denne oppgaven undersøker vi hvilke forventninger lærere i videregående skole har til sine ledere. Vi deler lærerne inn i 2 kategorier basert på utdanning og yrkesbakgrunn og ser etter likheter og forskjeller mellom de to gruppene. Den ene består av lærere som har ulik yrkesfaglig bakgrunn, og den andre av lærere som har akademisk bakgrunn med studier på lærerhøgskole eller universitet. Forskningsdesignet er kvantitativt og vi har benyttet oss av et eksisterende spørreskjema, LBDQ - Leadership Behavior Description Questionnaire, for å kartlegge læreres lederforventninger. Spørreskjemaet har 50 spørsmål som tar for seg 12 dimensjoner av lederatferd. Respondentene er 128 lærere ansatt ved videregående skoler på Senja og i Narvik. Vi har formulert 6 hypoteser som ligger til grunn for analysen. Våre funn underbygger flere av våre hypoteser, men ikke alle. Vi har funnet at det har betydning hva slags bakgrunn lærerne har. Lærere med yrkesfaglig bakgrunn ligger nærmere landsgjennomsnittet, mens de med lærerbakgrunn har forventninger som skiller seg mer ut.
format Master Thesis
genre Narvik
Narvik
genre_facet Narvik
Narvik
geographic Narvik
Senja
geographic_facet Narvik
Senja
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19866
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
ENVELOPE(16.803,16.803,69.081,69.081)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/19866
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19866 2025-04-13T14:22:46+00:00 Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere? Hanssen, Halvor S. Sollie, Frode 2020-05-27 https://hdl.handle.net/10037/19866 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/19866 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Ledelse VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 BED-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z I denne oppgaven undersøker vi hvilke forventninger lærere i videregående skole har til sine ledere. Vi deler lærerne inn i 2 kategorier basert på utdanning og yrkesbakgrunn og ser etter likheter og forskjeller mellom de to gruppene. Den ene består av lærere som har ulik yrkesfaglig bakgrunn, og den andre av lærere som har akademisk bakgrunn med studier på lærerhøgskole eller universitet. Forskningsdesignet er kvantitativt og vi har benyttet oss av et eksisterende spørreskjema, LBDQ - Leadership Behavior Description Questionnaire, for å kartlegge læreres lederforventninger. Spørreskjemaet har 50 spørsmål som tar for seg 12 dimensjoner av lederatferd. Respondentene er 128 lærere ansatt ved videregående skoler på Senja og i Narvik. Vi har formulert 6 hypoteser som ligger til grunn for analysen. Våre funn underbygger flere av våre hypoteser, men ikke alle. Vi har funnet at det har betydning hva slags bakgrunn lærerne har. Lærere med yrkesfaglig bakgrunn ligger nærmere landsgjennomsnittet, mens de med lærerbakgrunn har forventninger som skiller seg mer ut. Master Thesis Narvik Narvik University of Tromsø: Munin Open Research Archive Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) Senja ENVELOPE(16.803,16.803,69.081,69.081)
spellingShingle Ledelse
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
BED-3906
Hanssen, Halvor S.
Sollie, Frode
Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?
title Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?
title_full Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?
title_fullStr Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?
title_full_unstemmed Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?
title_short Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?
title_sort hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?
topic Ledelse
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
BED-3906
topic_facet Ledelse
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
BED-3906
url https://hdl.handle.net/10037/19866