Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?

I denne oppgaven undersøker vi hvilke forventninger lærere i videregående skole har til sine ledere. Vi deler lærerne inn i 2 kategorier basert på utdanning og yrkesbakgrunn og ser etter likheter og forskjeller mellom de to gruppene. Den ene består av lærere som har ulik yrkesfaglig bakgrunn, og den...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hanssen, Halvor S., Sollie, Frode
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/19866
Description
Summary:I denne oppgaven undersøker vi hvilke forventninger lærere i videregående skole har til sine ledere. Vi deler lærerne inn i 2 kategorier basert på utdanning og yrkesbakgrunn og ser etter likheter og forskjeller mellom de to gruppene. Den ene består av lærere som har ulik yrkesfaglig bakgrunn, og den andre av lærere som har akademisk bakgrunn med studier på lærerhøgskole eller universitet. Forskningsdesignet er kvantitativt og vi har benyttet oss av et eksisterende spørreskjema, LBDQ - Leadership Behavior Description Questionnaire, for å kartlegge læreres lederforventninger. Spørreskjemaet har 50 spørsmål som tar for seg 12 dimensjoner av lederatferd. Respondentene er 128 lærere ansatt ved videregående skoler på Senja og i Narvik. Vi har formulert 6 hypoteser som ligger til grunn for analysen. Våre funn underbygger flere av våre hypoteser, men ikke alle. Vi har funnet at det har betydning hva slags bakgrunn lærerne har. Lærere med yrkesfaglig bakgrunn ligger nærmere landsgjennomsnittet, mens de med lærerbakgrunn har forventninger som skiller seg mer ut.