Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler
Bakgrunn: Det er sterke helsepolitiske føringer for at personer med demens skal bo hjemme så lenge som mulig, og det forventes at pårørende skal bidra i omsorgsarbeidet. Pårørendeskolen skal bidra til læring og mestring hos pårørende. Metode: Studien er basert på kvalitative intervju med 16 pårørend...
Published in: | Tidsskrift for omsorgsforskning |
---|---|
Main Authors: | , , , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Scandinavian University Press / Universitetsforlaget
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/18619 https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2020-01-03 |
_version_ | 1829313148459417600 |
---|---|
author | Larsen, Lill Sverresdatter Moholt, Jill-Marit Hamran, Torunn Henriksen, Nils Oddbjørn Blix, Bodil Hansen |
author_facet | Larsen, Lill Sverresdatter Moholt, Jill-Marit Hamran, Torunn Henriksen, Nils Oddbjørn Blix, Bodil Hansen |
author_sort | Larsen, Lill Sverresdatter |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 01 |
container_start_page | 1 |
container_title | Tidsskrift for omsorgsforskning |
container_volume | 6 |
description | Bakgrunn: Det er sterke helsepolitiske føringer for at personer med demens skal bo hjemme så lenge som mulig, og det forventes at pårørende skal bidra i omsorgsarbeidet. Pårørendeskolen skal bidra til læring og mestring hos pårørende. Metode: Studien er basert på kvalitative intervju med 16 pårørende som hadde deltatt på pårørendeskoler i nordnorske kommuner i perioden 2010–2017. Intervjuene ble analysert ved hjelp av stegvis-deduktiv induktiv metode i lys av Antonovskys begrep om «opplevelse av sammenheng». Resultater: Deltakerne i studien uttrykte i all hovedsak positive erfaringer med pårørendeskolen, og tilbudet bidro til å gjøre pårørendes livssituasjon mer begripelig, håndterbar og meningsfull. Deltakerne pekte også på utfordringer relatert til temaene organisering og styring, åpenhet og utlevering, at kunnskap kunne oppleves både godt og vondt, udekte tematikker, og behov for videre oppfølging. Konklusjon: Studien tyder på at pårørendeskolen kan bidra til å gjøre pårørendes livssituasjon mer begripelig og håndterbar, og til mer åpenhet rundt demenssykdom. Tilbudet kan imidlertid ikke erstatte individuell og langvarig oppfølging av familier der en person har demenssykdom. Background: Health policies have conceptualized aging in place as an attainable and required goal for persons with dementia, and family caregivers are required to contribute substantially to care. Caregiver training programs aim to contribute to learning and coping among family caregivers. Methods: The study is based on qualitative interviews with 16 family caregivers who attended caregiver training programs in municipalities in Northern Norway from 2010 to 2017. A stepwise-deductive inductive analysis was conducted and the results were discussed within the analytical framework of Antonovsky’s concept of “sense of coherence”. Results: The participants had positive experiences with the caregiver training program, and the program contributed to comprehensibility, manageability and meaningfulness in stressful life situations. Nonetheless, ... |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Northern Norway |
genre_facet | Northern Norway |
geographic | Norway |
geographic_facet | Norway |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18619 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_container_end_page | 14 |
op_doi | https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2020-01-03 |
op_relation | Tidsskrift for omsorgsforskning info:eu-repo/grantAgreement/RCN/HELSEVEL-H/238146/Norway/Public dementia care in terms of equal services - family, local and multiethnic perspectives// https://www.idunn.no/tidsskrift_for_omsorgsforskning/2020/01/erfaringer_med_deltakelse_paa_kommunale_paaroerendeskoler Larsen LSL, Moholt J, Hamran T, Henriksen no, Blix BH. Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler. Tidsskrift for omsorgsforskning. 2020;6(1) FRIDAID 1803464 https://hdl.handle.net/10037/18619 |
op_rights | openAccess Copyright 2020 The Author(s) |
publishDate | 2020 |
publisher | Scandinavian University Press / Universitetsforlaget |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18619 2025-04-13T14:24:33+00:00 Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler Experiences from family caregiver training programs Larsen, Lill Sverresdatter Moholt, Jill-Marit Hamran, Torunn Henriksen, Nils Oddbjørn Blix, Bodil Hansen 2020-03-25 https://hdl.handle.net/10037/18619 https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2020-01-03 nob nob Scandinavian University Press / Universitetsforlaget Tidsskrift for omsorgsforskning info:eu-repo/grantAgreement/RCN/HELSEVEL-H/238146/Norway/Public dementia care in terms of equal services - family, local and multiethnic perspectives// https://www.idunn.no/tidsskrift_for_omsorgsforskning/2020/01/erfaringer_med_deltakelse_paa_kommunale_paaroerendeskoler Larsen LSL, Moholt J, Hamran T, Henriksen no, Blix BH. Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler. Tidsskrift for omsorgsforskning. 2020;6(1) FRIDAID 1803464 https://hdl.handle.net/10037/18619 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2020-01-03 2025-03-14T05:17:56Z Bakgrunn: Det er sterke helsepolitiske føringer for at personer med demens skal bo hjemme så lenge som mulig, og det forventes at pårørende skal bidra i omsorgsarbeidet. Pårørendeskolen skal bidra til læring og mestring hos pårørende. Metode: Studien er basert på kvalitative intervju med 16 pårørende som hadde deltatt på pårørendeskoler i nordnorske kommuner i perioden 2010–2017. Intervjuene ble analysert ved hjelp av stegvis-deduktiv induktiv metode i lys av Antonovskys begrep om «opplevelse av sammenheng». Resultater: Deltakerne i studien uttrykte i all hovedsak positive erfaringer med pårørendeskolen, og tilbudet bidro til å gjøre pårørendes livssituasjon mer begripelig, håndterbar og meningsfull. Deltakerne pekte også på utfordringer relatert til temaene organisering og styring, åpenhet og utlevering, at kunnskap kunne oppleves både godt og vondt, udekte tematikker, og behov for videre oppfølging. Konklusjon: Studien tyder på at pårørendeskolen kan bidra til å gjøre pårørendes livssituasjon mer begripelig og håndterbar, og til mer åpenhet rundt demenssykdom. Tilbudet kan imidlertid ikke erstatte individuell og langvarig oppfølging av familier der en person har demenssykdom. Background: Health policies have conceptualized aging in place as an attainable and required goal for persons with dementia, and family caregivers are required to contribute substantially to care. Caregiver training programs aim to contribute to learning and coping among family caregivers. Methods: The study is based on qualitative interviews with 16 family caregivers who attended caregiver training programs in municipalities in Northern Norway from 2010 to 2017. A stepwise-deductive inductive analysis was conducted and the results were discussed within the analytical framework of Antonovsky’s concept of “sense of coherence”. Results: The participants had positive experiences with the caregiver training program, and the program contributed to comprehensibility, manageability and meaningfulness in stressful life situations. Nonetheless, ... Article in Journal/Newspaper Northern Norway University of Tromsø: Munin Open Research Archive Norway Tidsskrift for omsorgsforskning 6 01 1 14 |
spellingShingle | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806 Larsen, Lill Sverresdatter Moholt, Jill-Marit Hamran, Torunn Henriksen, Nils Oddbjørn Blix, Bodil Hansen Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler |
title | Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler |
title_full | Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler |
title_fullStr | Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler |
title_full_unstemmed | Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler |
title_short | Erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler |
title_sort | erfaringer med deltakelse på kommunale pårørendeskoler |
topic | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806 |
topic_facet | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806 |
url | https://hdl.handle.net/10037/18619 https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2020-01-03 |