«Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.

Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lillemoen, Lise Bakkeby
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/16140
_version_ 1829298018435727360
author Lillemoen, Lise Bakkeby
author_facet Lillemoen, Lise Bakkeby
author_sort Lillemoen, Lise Bakkeby
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som tema. Studiens forskningsdesign er fenomenologisk hermeneutikk. Jeg ønsket gjennom fenomenologien innsyn i forskningsdeltakernes opplevelser. Samtidig åpnet hermeneutikken for at jeg kunne tolke opplevelsene på en subjektiv måte. Jeg har gjennom kvalitative intervjuer av lærere og elever utforsket hvordan kulturbasert læring kan anvendes for å oppnå dybdelæring ved en samisk skole. Datamaterialet ble analysert ved bruk av innholdsanalyse, hvilket innebar at jeg analyserte intervjuene med fokus på innhold. Et sentralt funn i studien, er at kulturbasert læring kan være en viktig inngangssti til dybdelæring, fordi det kan bygge bro mellom skole og hjem.
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Bygd
geographic_facet Bygd
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/16140
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/16140
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2019
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/16140 2025-04-13T14:26:35+00:00 «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. Lillemoen, Lise Bakkeby 2019-05-20 https://hdl.handle.net/10037/16140 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/16140 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LRU-3901F Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som tema. Studiens forskningsdesign er fenomenologisk hermeneutikk. Jeg ønsket gjennom fenomenologien innsyn i forskningsdeltakernes opplevelser. Samtidig åpnet hermeneutikken for at jeg kunne tolke opplevelsene på en subjektiv måte. Jeg har gjennom kvalitative intervjuer av lærere og elever utforsket hvordan kulturbasert læring kan anvendes for å oppnå dybdelæring ved en samisk skole. Datamaterialet ble analysert ved bruk av innholdsanalyse, hvilket innebar at jeg analyserte intervjuene med fokus på innhold. Et sentralt funn i studien, er at kulturbasert læring kan være en viktig inngangssti til dybdelæring, fordi det kan bygge bro mellom skole og hjem. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LRU-3901F
Lillemoen, Lise Bakkeby
«Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.
title «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.
title_full «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.
title_fullStr «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.
title_full_unstemmed «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.
title_short «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.
title_sort «først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.
topic VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LRU-3901F
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LRU-3901F
url https://hdl.handle.net/10037/16140