«Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.
Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som t...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/16140 |
_version_ | 1829298018435727360 |
---|---|
author | Lillemoen, Lise Bakkeby |
author_facet | Lillemoen, Lise Bakkeby |
author_sort | Lillemoen, Lise Bakkeby |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som tema. Studiens forskningsdesign er fenomenologisk hermeneutikk. Jeg ønsket gjennom fenomenologien innsyn i forskningsdeltakernes opplevelser. Samtidig åpnet hermeneutikken for at jeg kunne tolke opplevelsene på en subjektiv måte. Jeg har gjennom kvalitative intervjuer av lærere og elever utforsket hvordan kulturbasert læring kan anvendes for å oppnå dybdelæring ved en samisk skole. Datamaterialet ble analysert ved bruk av innholdsanalyse, hvilket innebar at jeg analyserte intervjuene med fokus på innhold. Et sentralt funn i studien, er at kulturbasert læring kan være en viktig inngangssti til dybdelæring, fordi det kan bygge bro mellom skole og hjem. |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | Bygd |
geographic_facet | Bygd |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/16140 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/16140 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2019 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/16140 2025-04-13T14:26:35+00:00 «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. Lillemoen, Lise Bakkeby 2019-05-20 https://hdl.handle.net/10037/16140 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/16140 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LRU-3901F Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som tema. Studiens forskningsdesign er fenomenologisk hermeneutikk. Jeg ønsket gjennom fenomenologien innsyn i forskningsdeltakernes opplevelser. Samtidig åpnet hermeneutikken for at jeg kunne tolke opplevelsene på en subjektiv måte. Jeg har gjennom kvalitative intervjuer av lærere og elever utforsket hvordan kulturbasert læring kan anvendes for å oppnå dybdelæring ved en samisk skole. Datamaterialet ble analysert ved bruk av innholdsanalyse, hvilket innebar at jeg analyserte intervjuene med fokus på innhold. Et sentralt funn i studien, er at kulturbasert læring kan være en viktig inngangssti til dybdelæring, fordi det kan bygge bro mellom skole og hjem. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LRU-3901F Lillemoen, Lise Bakkeby «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. |
title | «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. |
title_full | «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. |
title_fullStr | «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. |
title_full_unstemmed | «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. |
title_short | «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. |
title_sort | «først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LRU-3901F |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LRU-3901F |
url | https://hdl.handle.net/10037/16140 |