«Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole.

Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lillemoen, Lise Bakkeby
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/16140
Description
Summary:Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som tema. Studiens forskningsdesign er fenomenologisk hermeneutikk. Jeg ønsket gjennom fenomenologien innsyn i forskningsdeltakernes opplevelser. Samtidig åpnet hermeneutikken for at jeg kunne tolke opplevelsene på en subjektiv måte. Jeg har gjennom kvalitative intervjuer av lærere og elever utforsket hvordan kulturbasert læring kan anvendes for å oppnå dybdelæring ved en samisk skole. Datamaterialet ble analysert ved bruk av innholdsanalyse, hvilket innebar at jeg analyserte intervjuene med fokus på innhold. Et sentralt funn i studien, er at kulturbasert læring kan være en viktig inngangssti til dybdelæring, fordi det kan bygge bro mellom skole og hjem.