Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi

The paper 3 of this thesis is not available in Munin. Paper 3: Unhjem, A., Eklund, K., Nergård-Nilssen, T. “Relations between gestures, play and language development and the effect of family risk for dyslexia”. (Manuscript). Doktorgradsstudien har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk ho...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Unhjem, Astrid
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/10020
_version_ 1829300332354600960
author Unhjem, Astrid
author_facet Unhjem, Astrid
author_sort Unhjem, Astrid
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description The paper 3 of this thesis is not available in Munin. Paper 3: Unhjem, A., Eklund, K., Nergård-Nilssen, T. “Relations between gestures, play and language development and the effect of family risk for dyslexia”. (Manuscript). Doktorgradsstudien har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk hos barn med familiær risiko for dysleksi og en kontrollgruppe uten denne arvelige risikoen. Barna ble fulgt fra 1 til de var 2 år gamle, som en del av Dysleksistudien i Tromsø. Resultatene viser at det ikke var forskjell på de to gruppene når det gjaldt talespråk ved 2-årsalder. Hos barn med familiær risiko for dysleksi var det imidlertid sterkere sammenheng mellom lavt ordforråd ved 18 måneder og forsinket språkutvikling ved 2 år. I denne gruppa hadde barn med forsinket språkutvikling også svakere ferdigheter i gester og lek mellom 12 og 18 måneder. Tidligere forskning har vist at barn med familiær risiko for dysleksi er mer utsatt for språkvansker i førskolealder. Derfor er det viktig å følge godt med på språkutviklingen til disse barna. Resultatene fra doktorgradsstudien indikerer at gester, lek og ordforråd mellom 12 og 18 måneder har sterk sammenheng med språkutvikling ved 2-årsalderen hos barn med familiær risiko for dysleksi. Fokus på tidlige gester og lek kan derfor bidra til at man oppdager risiko for forsinket språkutvikling på et tidligere tidspunkt. I tillegg er gester og lek generelt viktige innfallsvinkler for språkstimulering hos barn i denne alderen.
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Eklund
Gester
Tromsø
geographic_facet Eklund
Gester
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10020
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(-72.000,-72.000,-73.233,-73.233)
ENVELOPE(-134.800,-134.800,-75.017,-75.017)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/10020
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10020 2025-04-13T14:27:38+00:00 Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi Unhjem, Astrid 2016-12-08 https://hdl.handle.net/10037/10020 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10020 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z The paper 3 of this thesis is not available in Munin. Paper 3: Unhjem, A., Eklund, K., Nergård-Nilssen, T. “Relations between gestures, play and language development and the effect of family risk for dyslexia”. (Manuscript). Doktorgradsstudien har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk hos barn med familiær risiko for dysleksi og en kontrollgruppe uten denne arvelige risikoen. Barna ble fulgt fra 1 til de var 2 år gamle, som en del av Dysleksistudien i Tromsø. Resultatene viser at det ikke var forskjell på de to gruppene når det gjaldt talespråk ved 2-årsalder. Hos barn med familiær risiko for dysleksi var det imidlertid sterkere sammenheng mellom lavt ordforråd ved 18 måneder og forsinket språkutvikling ved 2 år. I denne gruppa hadde barn med forsinket språkutvikling også svakere ferdigheter i gester og lek mellom 12 og 18 måneder. Tidligere forskning har vist at barn med familiær risiko for dysleksi er mer utsatt for språkvansker i førskolealder. Derfor er det viktig å følge godt med på språkutviklingen til disse barna. Resultatene fra doktorgradsstudien indikerer at gester, lek og ordforråd mellom 12 og 18 måneder har sterk sammenheng med språkutvikling ved 2-årsalderen hos barn med familiær risiko for dysleksi. Fokus på tidlige gester og lek kan derfor bidra til at man oppdager risiko for forsinket språkutvikling på et tidligere tidspunkt. I tillegg er gester og lek generelt viktige innfallsvinkler for språkstimulering hos barn i denne alderen. Doctoral or Postdoctoral Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Eklund ENVELOPE(-72.000,-72.000,-73.233,-73.233) Gester ENVELOPE(-134.800,-134.800,-75.017,-75.017) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Unhjem, Astrid
Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi
title Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi
title_full Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi
title_fullStr Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi
title_full_unstemmed Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi
title_short Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi
title_sort tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
url https://hdl.handle.net/10037/10020