Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi

The paper 3 of this thesis is not available in Munin. Paper 3: Unhjem, A., Eklund, K., Nergård-Nilssen, T. “Relations between gestures, play and language development and the effect of family risk for dyslexia”. (Manuscript). Doktorgradsstudien har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk ho...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Unhjem, Astrid
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/10020
Description
Summary:The paper 3 of this thesis is not available in Munin. Paper 3: Unhjem, A., Eklund, K., Nergård-Nilssen, T. “Relations between gestures, play and language development and the effect of family risk for dyslexia”. (Manuscript). Doktorgradsstudien har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk hos barn med familiær risiko for dysleksi og en kontrollgruppe uten denne arvelige risikoen. Barna ble fulgt fra 1 til de var 2 år gamle, som en del av Dysleksistudien i Tromsø. Resultatene viser at det ikke var forskjell på de to gruppene når det gjaldt talespråk ved 2-årsalder. Hos barn med familiær risiko for dysleksi var det imidlertid sterkere sammenheng mellom lavt ordforråd ved 18 måneder og forsinket språkutvikling ved 2 år. I denne gruppa hadde barn med forsinket språkutvikling også svakere ferdigheter i gester og lek mellom 12 og 18 måneder. Tidligere forskning har vist at barn med familiær risiko for dysleksi er mer utsatt for språkvansker i førskolealder. Derfor er det viktig å følge godt med på språkutviklingen til disse barna. Resultatene fra doktorgradsstudien indikerer at gester, lek og ordforråd mellom 12 og 18 måneder har sterk sammenheng med språkutvikling ved 2-årsalderen hos barn med familiær risiko for dysleksi. Fokus på tidlige gester og lek kan derfor bidra til at man oppdager risiko for forsinket språkutvikling på et tidligere tidspunkt. I tillegg er gester og lek generelt viktige innfallsvinkler for språkstimulering hos barn i denne alderen.