Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi
The paper 3 of this thesis is not available in Munin. Paper 3: Unhjem, A., Eklund, K., Nergård-Nilssen, T. “Relations between gestures, play and language development and the effect of family risk for dyslexia”. (Manuscript). Doktorgradsstudien har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk ho...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/10020 |
_version_ | 1829300332354600960 |
---|---|
author | Unhjem, Astrid |
author_facet | Unhjem, Astrid |
author_sort | Unhjem, Astrid |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | The paper 3 of this thesis is not available in Munin. Paper 3: Unhjem, A., Eklund, K., Nergård-Nilssen, T. “Relations between gestures, play and language development and the effect of family risk for dyslexia”. (Manuscript). Doktorgradsstudien har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk hos barn med familiær risiko for dysleksi og en kontrollgruppe uten denne arvelige risikoen. Barna ble fulgt fra 1 til de var 2 år gamle, som en del av Dysleksistudien i Tromsø. Resultatene viser at det ikke var forskjell på de to gruppene når det gjaldt talespråk ved 2-årsalder. Hos barn med familiær risiko for dysleksi var det imidlertid sterkere sammenheng mellom lavt ordforråd ved 18 måneder og forsinket språkutvikling ved 2 år. I denne gruppa hadde barn med forsinket språkutvikling også svakere ferdigheter i gester og lek mellom 12 og 18 måneder. Tidligere forskning har vist at barn med familiær risiko for dysleksi er mer utsatt for språkvansker i førskolealder. Derfor er det viktig å følge godt med på språkutviklingen til disse barna. Resultatene fra doktorgradsstudien indikerer at gester, lek og ordforråd mellom 12 og 18 måneder har sterk sammenheng med språkutvikling ved 2-årsalderen hos barn med familiær risiko for dysleksi. Fokus på tidlige gester og lek kan derfor bidra til at man oppdager risiko for forsinket språkutvikling på et tidligere tidspunkt. I tillegg er gester og lek generelt viktige innfallsvinkler for språkstimulering hos barn i denne alderen. |
format | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Eklund Gester Tromsø |
geographic_facet | Eklund Gester Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10020 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(-72.000,-72.000,-73.233,-73.233) ENVELOPE(-134.800,-134.800,-75.017,-75.017) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/10020 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2016 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10020 2025-04-13T14:27:38+00:00 Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi Unhjem, Astrid 2016-12-08 https://hdl.handle.net/10037/10020 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10020 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z The paper 3 of this thesis is not available in Munin. Paper 3: Unhjem, A., Eklund, K., Nergård-Nilssen, T. “Relations between gestures, play and language development and the effect of family risk for dyslexia”. (Manuscript). Doktorgradsstudien har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk hos barn med familiær risiko for dysleksi og en kontrollgruppe uten denne arvelige risikoen. Barna ble fulgt fra 1 til de var 2 år gamle, som en del av Dysleksistudien i Tromsø. Resultatene viser at det ikke var forskjell på de to gruppene når det gjaldt talespråk ved 2-årsalder. Hos barn med familiær risiko for dysleksi var det imidlertid sterkere sammenheng mellom lavt ordforråd ved 18 måneder og forsinket språkutvikling ved 2 år. I denne gruppa hadde barn med forsinket språkutvikling også svakere ferdigheter i gester og lek mellom 12 og 18 måneder. Tidligere forskning har vist at barn med familiær risiko for dysleksi er mer utsatt for språkvansker i førskolealder. Derfor er det viktig å følge godt med på språkutviklingen til disse barna. Resultatene fra doktorgradsstudien indikerer at gester, lek og ordforråd mellom 12 og 18 måneder har sterk sammenheng med språkutvikling ved 2-årsalderen hos barn med familiær risiko for dysleksi. Fokus på tidlige gester og lek kan derfor bidra til at man oppdager risiko for forsinket språkutvikling på et tidligere tidspunkt. I tillegg er gester og lek generelt viktige innfallsvinkler for språkstimulering hos barn i denne alderen. Doctoral or Postdoctoral Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Eklund ENVELOPE(-72.000,-72.000,-73.233,-73.233) Gester ENVELOPE(-134.800,-134.800,-75.017,-75.017) Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Unhjem, Astrid Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi |
title | Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi |
title_full | Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi |
title_fullStr | Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi |
title_full_unstemmed | Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi |
title_short | Tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi |
title_sort | tidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksi |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
url | https://hdl.handle.net/10037/10020 |