Alle, alle vil vi ha med – trosopplæring for alle? Tilrettelegging og inkludering i trosopplæringen uavhengig av funksjonsevne.
Denne masteroppgaven i diakoni som er gjennomført ved VID vitenskapelige høgskole har fokus på hvordan menigheter i Den norske kirke tilrettelegger sin trosopplæring for alle uavhengig av funksjonsevne. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan planlegger og tilrettelegger menigheter i Den norske kir...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2400089 |
Summary: | Denne masteroppgaven i diakoni som er gjennomført ved VID vitenskapelige høgskole har fokus på hvordan menigheter i Den norske kirke tilrettelegger sin trosopplæring for alle uavhengig av funksjonsevne. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan planlegger og tilrettelegger menigheter i Den norske kirke for at alle barn i alderen 0-18 år uavhengig av funksjonsevne kan delta, bli sett og inkludert i trosopplæringstiltakene? Gjennom trosopplæringen i Den norske kirke inviteres døpte barn og tilhørende i alderen 0-18 år til trosopplæringstiltak. Fra staten har menighetene fått tildelt trosopplæringsmidler som en konsekvens av reduksjonen av kristendomsopplæringen i skolen. Kirken er nå selv ansvarlig for opplæring til tro for sine medlemmer (de døpte), mens skolen skal ha fokus på å lære elevene om den kristne tro. |
---|