Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?
Jeg har gjort en kvalitativ studie av hvordan korsang kan fremme følelse av tilhørighet, mestring og motivasjon hos mennesker i attføring. Attføring kan oppleves som en utfordrende og alvorlig tilstand for de som trer inn i den, og også for utenforstående. For å kunne veilede mennesker som har falt...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/9913 |
_version_ | 1829308193398849536 |
---|---|
author | Andreassen, Julie |
author_facet | Andreassen, Julie |
author_sort | Andreassen, Julie |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Jeg har gjort en kvalitativ studie av hvordan korsang kan fremme følelse av tilhørighet, mestring og motivasjon hos mennesker i attføring. Attføring kan oppleves som en utfordrende og alvorlig tilstand for de som trer inn i den, og også for utenforstående. For å kunne veilede mennesker som har falt fra skole og arbeid må man finne enkle og effektive metoder for å oppleve mestring. Med korsang vil de ikke bare finne glede i å synge sammen med andre, men også raskt oppleve mestring på et kreativt felt som utfordrer dem både kognitivt og sosialt. I prosjektet har jeg inkludert både arbeidstakere og ansatte ved en attføringsbedrift i Finnmark. Med dette håper jeg på å kunne belyse viktigheten av å finne en felles nøytral arena der alle kormedlemmene er likestilte, samt å kunne bygge relasjoner arbeidstakere og ansatte i mellom. Min teori er at korsangen kan være en katalysator i forbindelse med mestringsfølelse, som videre kan virke positivt inn på selvbilde og selvtillit. For å kunne veilede mennesker i attføring er man også avhengige av å etablere gode relasjoner til arbeidstakerne. Å inkludere veilederne var et bevisst valg jeg gjorde med tanke på deres videre veiledning av arbeidstakerne. |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark Finnmark |
genre_facet | Finnmark Finnmark |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9913 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/9913 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2016 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9913 2025-04-13T14:18:42+00:00 Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring? Andreassen, Julie 2016-05-18 https://hdl.handle.net/10037/9913 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9913 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Kor Attføring Musikk Frafall Ungdom Praktisk-estetiske fag PED-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Jeg har gjort en kvalitativ studie av hvordan korsang kan fremme følelse av tilhørighet, mestring og motivasjon hos mennesker i attføring. Attføring kan oppleves som en utfordrende og alvorlig tilstand for de som trer inn i den, og også for utenforstående. For å kunne veilede mennesker som har falt fra skole og arbeid må man finne enkle og effektive metoder for å oppleve mestring. Med korsang vil de ikke bare finne glede i å synge sammen med andre, men også raskt oppleve mestring på et kreativt felt som utfordrer dem både kognitivt og sosialt. I prosjektet har jeg inkludert både arbeidstakere og ansatte ved en attføringsbedrift i Finnmark. Med dette håper jeg på å kunne belyse viktigheten av å finne en felles nøytral arena der alle kormedlemmene er likestilte, samt å kunne bygge relasjoner arbeidstakere og ansatte i mellom. Min teori er at korsangen kan være en katalysator i forbindelse med mestringsfølelse, som videre kan virke positivt inn på selvbilde og selvtillit. For å kunne veilede mennesker i attføring er man også avhengige av å etablere gode relasjoner til arbeidstakerne. Å inkludere veilederne var et bevisst valg jeg gjorde med tanke på deres videre veiledning av arbeidstakerne. Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Kor Attføring Musikk Frafall Ungdom Praktisk-estetiske fag PED-3900 Andreassen, Julie Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring? |
title | Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring? |
title_full | Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring? |
title_fullStr | Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring? |
title_full_unstemmed | Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring? |
title_short | Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring? |
title_sort | bruk av kor som verktøy i attføring. kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring? |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Kor Attføring Musikk Frafall Ungdom Praktisk-estetiske fag PED-3900 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Kor Attføring Musikk Frafall Ungdom Praktisk-estetiske fag PED-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/9913 |