Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?

Jeg har gjort en kvalitativ studie av hvordan korsang kan fremme følelse av tilhørighet, mestring og motivasjon hos mennesker i attføring. Attføring kan oppleves som en utfordrende og alvorlig tilstand for de som trer inn i den, og også for utenforstående. For å kunne veilede mennesker som har falt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andreassen, Julie
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9913
_version_ 1829308193398849536
author Andreassen, Julie
author_facet Andreassen, Julie
author_sort Andreassen, Julie
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Jeg har gjort en kvalitativ studie av hvordan korsang kan fremme følelse av tilhørighet, mestring og motivasjon hos mennesker i attføring. Attføring kan oppleves som en utfordrende og alvorlig tilstand for de som trer inn i den, og også for utenforstående. For å kunne veilede mennesker som har falt fra skole og arbeid må man finne enkle og effektive metoder for å oppleve mestring. Med korsang vil de ikke bare finne glede i å synge sammen med andre, men også raskt oppleve mestring på et kreativt felt som utfordrer dem både kognitivt og sosialt. I prosjektet har jeg inkludert både arbeidstakere og ansatte ved en attføringsbedrift i Finnmark. Med dette håper jeg på å kunne belyse viktigheten av å finne en felles nøytral arena der alle kormedlemmene er likestilte, samt å kunne bygge relasjoner arbeidstakere og ansatte i mellom. Min teori er at korsangen kan være en katalysator i forbindelse med mestringsfølelse, som videre kan virke positivt inn på selvbilde og selvtillit. For å kunne veilede mennesker i attføring er man også avhengige av å etablere gode relasjoner til arbeidstakerne. Å inkludere veilederne var et bevisst valg jeg gjorde med tanke på deres videre veiledning av arbeidstakerne.
format Master Thesis
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9913
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9913
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9913 2025-04-13T14:18:42+00:00 Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring? Andreassen, Julie 2016-05-18 https://hdl.handle.net/10037/9913 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9913 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Kor Attføring Musikk Frafall Ungdom Praktisk-estetiske fag PED-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Jeg har gjort en kvalitativ studie av hvordan korsang kan fremme følelse av tilhørighet, mestring og motivasjon hos mennesker i attføring. Attføring kan oppleves som en utfordrende og alvorlig tilstand for de som trer inn i den, og også for utenforstående. For å kunne veilede mennesker som har falt fra skole og arbeid må man finne enkle og effektive metoder for å oppleve mestring. Med korsang vil de ikke bare finne glede i å synge sammen med andre, men også raskt oppleve mestring på et kreativt felt som utfordrer dem både kognitivt og sosialt. I prosjektet har jeg inkludert både arbeidstakere og ansatte ved en attføringsbedrift i Finnmark. Med dette håper jeg på å kunne belyse viktigheten av å finne en felles nøytral arena der alle kormedlemmene er likestilte, samt å kunne bygge relasjoner arbeidstakere og ansatte i mellom. Min teori er at korsangen kan være en katalysator i forbindelse med mestringsfølelse, som videre kan virke positivt inn på selvbilde og selvtillit. For å kunne veilede mennesker i attføring er man også avhengige av å etablere gode relasjoner til arbeidstakerne. Å inkludere veilederne var et bevisst valg jeg gjorde med tanke på deres videre veiledning av arbeidstakerne. Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Kor
Attføring
Musikk
Frafall
Ungdom
Praktisk-estetiske fag
PED-3900
Andreassen, Julie
Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?
title Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?
title_full Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?
title_fullStr Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?
title_full_unstemmed Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?
title_short Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?
title_sort bruk av kor som verktøy i attføring. kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Kor
Attføring
Musikk
Frafall
Ungdom
Praktisk-estetiske fag
PED-3900
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Kor
Attføring
Musikk
Frafall
Ungdom
Praktisk-estetiske fag
PED-3900
url https://hdl.handle.net/10037/9913