Corporate social responsibility i bank og kraftselskap

Det har vært et økende fokus på samfunnsansvar de siste årene, spesielt med tanke på hvilken effekt dette har på omdømme. Den siste tiden har det eksempelvis vært en økende andel av kritiske medieoppslag knyttet til omdømme og samfunnsansvar. Med basis i dette har vi kommet med følgende problemstill...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Dybvik, Sigrun Linaker, Alm, Therese
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
CSR
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9826
Description
Summary:Det har vært et økende fokus på samfunnsansvar de siste årene, spesielt med tanke på hvilken effekt dette har på omdømme. Den siste tiden har det eksempelvis vært en økende andel av kritiske medieoppslag knyttet til omdømme og samfunnsansvar. Med basis i dette har vi kommet med følgende problemstilling: «Hvordan praktiseres corporate social responsibility i en bank og et kraftselskap?» For å reflektere over problemstillingen har vi utviklet følgende forskningsspørsmål; «Hva rapporterer selskapene innen CSR?» «Hva er motivene for å praktisere CSR?» Studien vil gi et bidrag på hvordan CSR fungerer i praksis. Formålet med vår studie er å undersøke hvordan praksisen i bedrifter er omkring corporate social responsibility. Her har vi valgt å se dette fra ledelsens perspektiv. For å belyse problemstillingen har vi først sett på begrepet corporat social responsibility. Videre har vi tatt i bruk «Triple bottom line» og «Pyramide og CSR» og knyttet disse opp mot forskningsspørsmålene. Vi har i oppgaven hatt to casebedrifter, Hålogaland Kraft og Harstad Sparebank. Videre er studien basert på kvalitativ datainnsamling, hvor vi har benyttet intervju. Vi har intervjuet tre personer fra hver av case bedriftene. I tillegg gjennomførte vi en dokumentstudie hvor vi innhentet informasjon fra hjemmesidene og årsrapportene til bedriftene. Konklusjonen på oppgaven vår er at HLK og HS har praksis omkring CSR tilknyttet lover og regler. Begge bedriftene omtaler også det å bidra med ressurser i samfunnet i tilknytning til samfunnsansvar. HS hevder at de arbeider med samfunnsansvar både fordi de må, og fordi de vil, mens HLK omtaler det som en del av primæroppdraget. Ifølge HLK er samfunnsansvaret deres integrert i bedriften. Ut ifra studien konkluderer vi også med at rapporteringen på CSR kunne vært bedre for begge bedriftene, i tillegg kunne de gjort mer for å integrere CSR.