Hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? En kvalitativ studie av målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge

Konseptet Balansert Målstyring har SpareBank 1 Nord-Norge innført i 2002 med hensikt til å omsette strategi til daglige handlinger, men konseptet klarte ikke å koble strategisk nivå til operativ drift og styringsverktøyet har blitt splittet. Stadfesting i 2015 av ny helhetlig modell for målstyring s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Starostina, Anna
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9813
_version_ 1829311722996891648
author Starostina, Anna
author_facet Starostina, Anna
author_sort Starostina, Anna
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Konseptet Balansert Målstyring har SpareBank 1 Nord-Norge innført i 2002 med hensikt til å omsette strategi til daglige handlinger, men konseptet klarte ikke å koble strategisk nivå til operativ drift og styringsverktøyet har blitt splittet. Stadfesting i 2015 av ny helhetlig modell for målstyring som heter hoshin kanri i rammene av lean-implementering svarer til det mottoet «Strategi i hverdagen» og kan betraktes som et nytt forsøk på å binde sammen strategi og handling, dvs realisere virksomhetens strategi. Formålet med utredningen er å undersøke hvordan hoshin kanri bidrar til strategirealisering i SpareBank 1 Nord-Norge. Studiens teoretiske grunnlag baserer seg på forskningslitteratur knyttet til realisering av virksomhetens strategi gjennom styring av atferd i den ønskelige retningen for virksomheten ved å bruke styrings- og ledelsesverktøy. Jeg vil også trekke inn teori vedrørende lean siden den nye styringsmodellen er et trinn i lean-arbeidet i SpareBank 1 Nord-Norge. For å svare på problemstillingen har jeg valgt hermeneutisk ståsted på forskningsarbeid og deduktiv tilnærming, fra teori til empiri. Casestudie med kvalitative datainnsamlingsmetoder er valgt som forskningsstrategi i deskriptivt, intensivt design. Kvalitet i studie er sikret ved grundig beskrivelse av case, datainnsamling og dataanalyse, og med triangulering i datakilder: semistrukturerte intervjuer kombineres med observasjoner og dokumentundersøkelse. Resultatene fra denne studien viser at SpareBank 1 Nord-Norge jobber systematisk for å bli en lean-virksomhet, og den helhetlige målstyringsmodellen som inkluderer Balansert Målstyring, hoshin kanri og operativ måling i form av salgsrapporteringsprogram er en del av dette lean-arbeidet. Utvikling i målstyringsmodellen støttes av ledelsesverktøy i form av delegering og medvirkning, teamarbeid og ikke-materiell belønning. Funnene viser at medarbeidere på operativt nivå er indre motivert til å øke både individuelle og team relaterte prestasjoner.
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9813
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9813
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9813 2025-04-13T14:23:04+00:00 Hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? En kvalitativ studie av målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge Starostina, Anna 2016-05-31 https://hdl.handle.net/10037/9813 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9813 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Konseptet Balansert Målstyring har SpareBank 1 Nord-Norge innført i 2002 med hensikt til å omsette strategi til daglige handlinger, men konseptet klarte ikke å koble strategisk nivå til operativ drift og styringsverktøyet har blitt splittet. Stadfesting i 2015 av ny helhetlig modell for målstyring som heter hoshin kanri i rammene av lean-implementering svarer til det mottoet «Strategi i hverdagen» og kan betraktes som et nytt forsøk på å binde sammen strategi og handling, dvs realisere virksomhetens strategi. Formålet med utredningen er å undersøke hvordan hoshin kanri bidrar til strategirealisering i SpareBank 1 Nord-Norge. Studiens teoretiske grunnlag baserer seg på forskningslitteratur knyttet til realisering av virksomhetens strategi gjennom styring av atferd i den ønskelige retningen for virksomheten ved å bruke styrings- og ledelsesverktøy. Jeg vil også trekke inn teori vedrørende lean siden den nye styringsmodellen er et trinn i lean-arbeidet i SpareBank 1 Nord-Norge. For å svare på problemstillingen har jeg valgt hermeneutisk ståsted på forskningsarbeid og deduktiv tilnærming, fra teori til empiri. Casestudie med kvalitative datainnsamlingsmetoder er valgt som forskningsstrategi i deskriptivt, intensivt design. Kvalitet i studie er sikret ved grundig beskrivelse av case, datainnsamling og dataanalyse, og med triangulering i datakilder: semistrukturerte intervjuer kombineres med observasjoner og dokumentundersøkelse. Resultatene fra denne studien viser at SpareBank 1 Nord-Norge jobber systematisk for å bli en lean-virksomhet, og den helhetlige målstyringsmodellen som inkluderer Balansert Målstyring, hoshin kanri og operativ måling i form av salgsrapporteringsprogram er en del av dette lean-arbeidet. Utvikling i målstyringsmodellen støttes av ledelsesverktøy i form av delegering og medvirkning, teamarbeid og ikke-materiell belønning. Funnene viser at medarbeidere på operativt nivå er indre motivert til å øke både individuelle og team relaterte prestasjoner. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
Starostina, Anna
Hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? En kvalitativ studie av målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge
title Hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? En kvalitativ studie av målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge
title_full Hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? En kvalitativ studie av målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge
title_fullStr Hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? En kvalitativ studie av målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge
title_full_unstemmed Hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? En kvalitativ studie av målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge
title_short Hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? En kvalitativ studie av målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge
title_sort hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? en kvalitativ studie av målstyringsmodell i sparebank 1 nord-norge
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/9813