Hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? En kvalitativ studie av målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge

Konseptet Balansert Målstyring har SpareBank 1 Nord-Norge innført i 2002 med hensikt til å omsette strategi til daglige handlinger, men konseptet klarte ikke å koble strategisk nivå til operativ drift og styringsverktøyet har blitt splittet. Stadfesting i 2015 av ny helhetlig modell for målstyring s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Starostina, Anna
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9813
Description
Summary:Konseptet Balansert Målstyring har SpareBank 1 Nord-Norge innført i 2002 med hensikt til å omsette strategi til daglige handlinger, men konseptet klarte ikke å koble strategisk nivå til operativ drift og styringsverktøyet har blitt splittet. Stadfesting i 2015 av ny helhetlig modell for målstyring som heter hoshin kanri i rammene av lean-implementering svarer til det mottoet «Strategi i hverdagen» og kan betraktes som et nytt forsøk på å binde sammen strategi og handling, dvs realisere virksomhetens strategi. Formålet med utredningen er å undersøke hvordan hoshin kanri bidrar til strategirealisering i SpareBank 1 Nord-Norge. Studiens teoretiske grunnlag baserer seg på forskningslitteratur knyttet til realisering av virksomhetens strategi gjennom styring av atferd i den ønskelige retningen for virksomheten ved å bruke styrings- og ledelsesverktøy. Jeg vil også trekke inn teori vedrørende lean siden den nye styringsmodellen er et trinn i lean-arbeidet i SpareBank 1 Nord-Norge. For å svare på problemstillingen har jeg valgt hermeneutisk ståsted på forskningsarbeid og deduktiv tilnærming, fra teori til empiri. Casestudie med kvalitative datainnsamlingsmetoder er valgt som forskningsstrategi i deskriptivt, intensivt design. Kvalitet i studie er sikret ved grundig beskrivelse av case, datainnsamling og dataanalyse, og med triangulering i datakilder: semistrukturerte intervjuer kombineres med observasjoner og dokumentundersøkelse. Resultatene fra denne studien viser at SpareBank 1 Nord-Norge jobber systematisk for å bli en lean-virksomhet, og den helhetlige målstyringsmodellen som inkluderer Balansert Målstyring, hoshin kanri og operativ måling i form av salgsrapporteringsprogram er en del av dette lean-arbeidet. Utvikling i målstyringsmodellen støttes av ledelsesverktøy i form av delegering og medvirkning, teamarbeid og ikke-materiell belønning. Funnene viser at medarbeidere på operativt nivå er indre motivert til å øke både individuelle og team relaterte prestasjoner.