Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
Denne studien handler om case-basert undervisning i naturfag på ungdomsskolen. Målet for studien var å studere elevenes motivasjon for denne typen undervisning og om de hadde læringsutbytte av den. Fire klasser på tre forskjellige skoler i Tromsø deltok i prosjektet. Studien har en kvantitativ tilnæ...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Nynorsk |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/9560 |
_version_ | 1829300312455774208 |
---|---|
author | Andreassen, Chris Andreas |
author_facet | Andreassen, Chris Andreas |
author_sort | Andreassen, Chris Andreas |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne studien handler om case-basert undervisning i naturfag på ungdomsskolen. Målet for studien var å studere elevenes motivasjon for denne typen undervisning og om de hadde læringsutbytte av den. Fire klasser på tre forskjellige skoler i Tromsø deltok i prosjektet. Studien har en kvantitativ tilnærming og tar utgangspunkt i spørreundersøkelser tilknyttet undervisningen. Elevene svarte på spørreundersøkelsene rett før undervisningen, rett etter undervisningen og 2-3 uker etter undervisningen fant sted. Resultatene fra undersøkelsene viser at elevene likte å arbeide med case i naturfagundervisningen, mye på grunn av casens historie og arbeidsmåte og casens praktiske tilnærming til fagstoffet. Videre viser resultatene at elevene hadde et godt faglig læringsutbytte av casen. Case-basert undervisning kan bidra til at elevene er aktive i undervisningen, blir motiverte og lærer fagstoffet i naturfag. Studien viser at denne typen undervisningsform kan være i tråd med Kunnskapsdepartementets (2015) strategier for et realfagsløft i skolen. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9560 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Nynorsk) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/9560 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2016 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9560 2025-04-13T14:27:37+00:00 Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag? Andreassen, Chris Andreas 2016-05-16 https://hdl.handle.net/10037/9560 nno nno UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9560 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 naturfag case case-basert undervisning naturfagdidaktikk motivasjon læringsutbytte ungdomsskole undervisningsform kvantitativ fenomenologisk LRU-3908 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne studien handler om case-basert undervisning i naturfag på ungdomsskolen. Målet for studien var å studere elevenes motivasjon for denne typen undervisning og om de hadde læringsutbytte av den. Fire klasser på tre forskjellige skoler i Tromsø deltok i prosjektet. Studien har en kvantitativ tilnærming og tar utgangspunkt i spørreundersøkelser tilknyttet undervisningen. Elevene svarte på spørreundersøkelsene rett før undervisningen, rett etter undervisningen og 2-3 uker etter undervisningen fant sted. Resultatene fra undersøkelsene viser at elevene likte å arbeide med case i naturfagundervisningen, mye på grunn av casens historie og arbeidsmåte og casens praktiske tilnærming til fagstoffet. Videre viser resultatene at elevene hadde et godt faglig læringsutbytte av casen. Case-basert undervisning kan bidra til at elevene er aktive i undervisningen, blir motiverte og lærer fagstoffet i naturfag. Studien viser at denne typen undervisningsform kan være i tråd med Kunnskapsdepartementets (2015) strategier for et realfagsløft i skolen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 naturfag case case-basert undervisning naturfagdidaktikk motivasjon læringsutbytte ungdomsskole undervisningsform kvantitativ fenomenologisk LRU-3908 Andreassen, Chris Andreas Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag? |
title | Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag? |
title_full | Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag? |
title_fullStr | Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag? |
title_full_unstemmed | Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag? |
title_short | Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag? |
title_sort | case-basert undervisning i naturfag. på hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag? |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 naturfag case case-basert undervisning naturfagdidaktikk motivasjon læringsutbytte ungdomsskole undervisningsform kvantitativ fenomenologisk LRU-3908 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 naturfag case case-basert undervisning naturfagdidaktikk motivasjon læringsutbytte ungdomsskole undervisningsform kvantitativ fenomenologisk LRU-3908 |
url | https://hdl.handle.net/10037/9560 |